Zdraví, 29. 12. 2022

Foto: Shutterstock

Zima je pro řidiče, ale také pro chodce, daleko náročnějším a nebezpečnějším obdobím než zbytek roku. Je více tma, chodci na vozovce nejsou vidět, chodníky i silnice jsou často namrzlé a kloužou, což může být příčinou nehod a nepříjemných zranění.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

„Chodci by neměli podceňovat zejména reflexní prvky, které dokážou v mnoha případech předejít závažné dopravní nehodě. Stejně tak musí věnovat zvýšenou pozornost provozu na vozovce i na chodníku, o to více během předvánočního shonu,“ říká Olga Boučková z oddělení Besip TSK. Dejte proto pozor na tři hlavní rizika, která s sebou zima přináší.

Abyste byli vidět

Reflexní prvky jsou důležitým bezpečnostním doplňkem nejen pro děti. Pro všechny chodce mimo obec jsou dokonce povinností, pokud se za snížené viditelnosti pohybují po krajnici nebo okraji vozovky v místě, kde není veřejné osvětlení. Jejich nošením ale rozhodně nic nezkazíte ani ve městě. Naopak. Pro řidiče je chodec v odlesku světel od mokré vozovky velmi špatně viditelný a snadno přehlédnutelný přes stále se špinící sklo.

Nejvhodnější je reflexními prvky označit zejména konce rukávů, pas a oblast mezi kotníky a koleny. Vidět bychom měli být z jakéhokoli úhlu. Nabídka reflexních prvků je dnes opravdu široká a na výběr je z reflexních pásků, odrazek, oblečení, batohů nebo nálepek.

Při pohybu po komunikaci by se chodec rozhodně neměl spoléhat pouze na reakce řidiče. Brzdná dráha auta se totiž ve špatném počasí prodlužuje, a tak i v případě, že si řidič chodce všimne včas, předejít tragické nehodě už nemusí být v jeho silách. Jako chodci bychom tak měli ve vlastním zájmu dbát na bezpečný pohyb po komunikaci.

Jak je to s přecházením

Připomeňme proto 2 základní pravidla pro přecházení: chodec je povinen použít přechod pro chodce, podchod nebo nadchod vždy, když od něj není vzdálen více než 50 metrů, a v případě přechodu pro chodce na něj nesmí vstupovat těsně před přijíždějící vozidlo, a zároveň na něm nemá přednost před tramvají a vozidly jedoucími s rozsvíceným modrým majákem.

Tam, kde není možnost jít po chodníku, se chodí vždy vlevo proti směru přijíždějících vozidel a jednotlivě za sebou. To se ale nevztahuje na organizovanou skupinu chodců, která se podle dopravních předpisů musí pohybovat na pravém kraji vozovky.

Nebezpečná sluchátka

Mnoho dopravních nehod je způsobeno tím, že jsou chodci roztržití a nesoustředí se na dění kolem sebe. Často věnují veškerou svou pozornost mobilnímu telefonu nebo mají sluchátka v uších. Tím omezují své dva hlavní smysly, které by je na případné nebezpečí upozornily – zrak a sluch, a zkrátka bezmyšlenkovitě vstoupí do vozovky přímo před projíždějící vozidlo.

Ačkoli žijeme v době moderních technologií a poslouchat hudbu, rádio či sledovat videa na sociálních sítích za chůze nám může zkrátit dlouhou chvíli, měli bychom hlavně dbát na své bezpečí. Kdykoli se proto pohybujeme ve vozovce či na přechodu, ale například také na cyklostezkách a dalších komunikacích, je důležité věnovat plnou pozornost provozu a mobilní telefon ani sluchátka nepoužívat.

Kdo má tedy přednost

Extrémně opatrní bychom jako chodci měli být zejména na přechodech pro chodce. Mokrá nebo zasněžená saduritová barva, která se na ně používá, velmi klouže a auto se na ní chová jako na ledu.

Rozhodně není dobré se spoléhat na to, že přijíždějící auto vždy zcela bezpečně zastaví a dá nám přednost. Pro jistotu, že nás přijíždějící řidič opravdu registruje, bychom s ním měli navázat oční kontakt, a teprve poté, až zcela zastaví, silnici bezpečně přejít. Důležité je také připomenout, že na přechodu pro chodce nemá chodec přednost před tramvají. Je to právě naopak – přednost má vždy tramvaj,“ upozorňuje Olga Boučková.

Zdroj: TZ Besip TSK

Štítky: zima

Autor článku: Lenka Šmídová