Výživa, 2. 3. 2021

Foto: Shutterstock

Staráte se o své fyzické zdraví, kondici a postavu, a proto užíváte proteiny v prášku? V pořádku. Ale měli byste vědět, co se stane, když obsah v plastové nádobě překročí dobu spotřeby.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Bílkoviny neboli proteiny jsou při sportu důležité, neboť napomáhají budování svalové hmoty a brání jejím ztrátám. Vynachválit si je nemohou ani ti, co hubnou. Zajišťují totiž pocit sytosti po delší dobu. Zvlášť pokud sáhnete po micelárním kaseinu. V porovnání se syrovátkovým proteinem je kasein tělem tráven velmi pomalu, neboť v žaludku zgelovatí a trvá až sedm hodin, než se po něm zapráší. Výhody proteinových prášků jsou tedy zřejmé. Stejně jako nevýhody.

Faktory, které rozhodují

Obvykle se prodávají v šíleně velkých nádobách, takže se nezřídka stane, že je překročena doba exspirace. A teď co s tím? Je vám líto vyhodit něco, co stálo nemalé peníze, ale zároveň se obáváte o své zdraví. Podívejme se tedy na celou věc objektivně.

Protein není totéž co maso nebo mléčné výrobky. Když je dobře uzavřen ve svém původním obale tak, že k němu nemůže vlhkost, ale ani prach nebo další nečistoty, nebude to tak horké. Jestliže však svůj protein skladujete na teplém a vlhkém místě, navíc jste jej naposledy nějak zapomněli uzavřít, radši ho rovnou vyhoďte. Neprospívá mu ani vlhké prostředí v koupelně, ani pobyt vedle propocených sportovních věcí, které několik dní povalujete ve skříňce. V prvním případě tedy se zdravotními potížemi, konkrétně třeba s průjmem, počítat nemusíte, v tom druhém raději ano. Je tu však i ta věc s účinky proteinu konzumovaného „po“.

Faktor jakékoli odlišnosti

Chuťově je na tom nejspíš stejně, sílu však ztrácí, za což může přirozená chemická reakce, kdy protein reaguje se zbytkem mléčného cukru z doby, kdy byla syrovátka z mléka extrahována. Výsledkem je, že se rozloží aminokyselina lysin. (V tuto chvíli protein ztratí svoji původní barvu.) Lysin je esenciální aminokyselina, kterou si lidské tělo neumí samo vyrobit. V prošlém proteinovém prášku ji tedy nehledejte, nicméně stále nic není ztraceno.

Lysin se dá doplnit prostřednictvím ryb, sójových bobů, pšeničných otrub, čočky, fazolí, arašídů, parmezánu, vepřového a hovězího masa. Ovšem rozum do hrsti. Prášek prošlý jen pár dní (zhruba tak sedm) bude nejspíš v pořádku. I tak jej však na špičku jazyka ochutnejte. Má-li jinou barvu než obvykle a v ústech vám jeho aroma ani konzistence vůbec není povědomá (jsou v něm třeba hrudky), je ten správný čas na nákup nového.

Autor článku: Andrea Veselá