Tipy z ájurvédy, které vám pomohou přežít noční

Životní styl, 8. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Lidský organismu noční směny po zdravotní stránce snáší špatně. Taky se potýkáte nejen s únavou, ale i podrážděností či bolestmi hlavy? Tyhle ájurvédské zdravotní tipy vám usnadní život.

Pro některá povolání je noční směna nevyhnutelná. Ovšem taky nebezpečná. Podle studií se její vinou objevuje nedostatek koncentrace, podráždění, vznětlivost, narušené spánkové návyky, vypadávání vlasů, závratě, bolesti hlavy nebo dehydratovaná pokožka. Proč tomu tak je?

Proti proudu

Ájurvéda, tedy systém tradičního indického lékařství, vysvětluje, že zůstat vzhůru během noci zvyšuje suchost v těle. Proto je prý vhodné před odchodem do zaměstnání spolknout čajovou lžičku ghí, zvláštní druh přepuštěného másla vyrobený z buvolího či kravského mléka. (Název pochází právě z ájurvédy, která ghí připisuje mimořádné léčivé účinky.) Jelikož práce v noci také významně zatěžuje nervový systém (tělo jde proti přírodnímu rytmu), je dále třeba dbát o prevenci proti chronickému stresu.

K tomuto účelu se využívají adaptogeny, mezi které patří ašvaganda neboli vitánie snodárná, jež patří mezi nejdůležitější ájurvédské bylinky. Má schopnost podporovat energii v těle. Blahodárně působí na celý nervový systém a zároveň přispívá ke klidnému spánku. A co dělat s tím, když vám mezi prsty zůstávají chomáče vlasů?

Zdraví i krása, 2 v 1

Pokud chcete posílit růst vlasů a zabránit jejich předčasnému vypadávání a šedivění, pak si obstarejte vlasový olej s názvem khadi. Jeho složení je 100% rostlinné. Neobsahuje žádné chemické konzervanty, parfémy ani barviva. Pravidelně jej nanášejte na pokožku hlavy i do délek. Co se týče spánkových návyků, maximálně využívejte víkendy i svátky. A spěte, pokud můžete. Ujistěte se, že je v pokoji optimální teplota a nic vás neruší. Zajímá-li vás spíš stravování, tak i to je třeba přizpůsobit.

Co jíst a pít?

Lidem, kteří pracují na noční směny, začíná cyklus večeří. Pokud tedy i vaše směna zahajuje v 19 hodin nebo později, nejdříve se najezte a poté odejděte do práce. Začíná-li směna kolem čtvrté odpolední, pokuste se navečeřet do 19.30 hodin. Zajistíte si tak energii pro výkon. Zvolte přitom něco lehkého, kupříkladu hnědou rýži, grilované kuřecí maso a zeleninu. Snažte se vyhnout mastným jídlům. Ta způsobují pocit těžkosti a únavy, zároveň nadýmají a překyselují.

Pro pitný režim zvolte čistou vodu, zelený čaj nebo ředěné ovocné a zeleninové šťávy, jež vám pomohou zůstat aktivní. Pro jistotu však mějte po ruce i záchranu v podobě zdravých svačin. Pražené mandle, lněná semínka nebo arašídy jsou rozhodně lepší než bonbóny nebo hamburgery.