O kolik let si zkrátíte život kvůli stresu

Životní styl, 31. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Stres. Kdo by ho v dnešní době neznal? Stojí za úzkostmi, depresemi, zažívacími problémy, bolestmi hlavy, srdečními chorobami, potížemi se spánkem, přibýváním nebo naopak ubýváním na váze. On ale dokonce zkracuje život! O kolik let?

Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že Češky žijí o celých šest let déle než čeští muži. V celosvětovém měříku jsou data podobná, nicméně vědci upozorňují na to, že ačkoli pánové umírají dříve, jsou navzdory tomu zdravější, tedy aspoň v porovnání s dámskými protějšky. Budiž pravdou, že za délkou života stojí řada faktorů životního stylu, přihlíží se také ke genetice. V jedné jsou však obě dvě pohlaví na stejné lodi.

Co kdo má v kalhotách, na tom nezáleží

Podle studie publikované v odborném časopise BMJ Open Journal silný a dlouhodobý stres zkracuje život mužů i žen plus minus o dva roky. Divíte se tomu? Vědci z Finského institutu pro zdraví a sociální věci vyhodnotili tradiční rizikové faktory životního stylu a faktory kvality života a podle toho předpovídali délku „bytí“.

Příležitostné vypětí není to, co chronický nápor

K tomu si prohlédli údaje od více než 38 000 účastníků ve věku od 25 do 74 let, přičemž se soustředili na zdravotní dokumentaci, ale i sociálně demografické faktory, jako je věk, pohlaví a vzdělání.  Z jejich bádání vzešlo, že pokud se někdo nervuje, myšleno víc než obvykle, tedy chronicky a dlouhodobě, přijde do nebe o něco dřív. Muži o 2,8 roku a ženy o 2,3 roku. (Šestiměsíční rozdíl mezi pohlavími je skutečně zanedbatelný.)

Systém, který vrací zpátky mezi živé

K největším příčinám zkrácené délky života patřilo kouření a cukrovka 2. typu, která příchod smrti urychluje o pět až šest let. Řešením je tedy snižování stresu, meditace, ale také zdravá a pestrá strava. Doporučuje se jíst střídmě, minimálně třikrát denně přijímat ovoce a zeleninu, konzumovat probiotika (zakysané výrobky) důležitá pro střeva.

Dvakrát týdně by ani na vašem stole neměly chybět ryby nebo libové maso, stejně jako zdravé tuky v podobě rostlinných olejů, ořechů a semínek. K tomu všemu přidejte pohyb (aspoň třikrát týdně) a pravděpodobně se dožijete vyššího věku než vaši vrstevníci, kteří koupí, pijí alkohol a věčně se nervují z toho, jestli jim v patách nestojí příliš náročný šéf.