Nedotýkejte se obličeje, ohrožujete své zdraví, varují odborníci

Životní styl, 8. 7. 2020

Foto: Shutterstock

23krát za hodinu. Tak přesně tolikrát se průměrný člověk dotkne své tváře, tedy aspoň podle odborníků. Tenhle špatný zvyk však představuje nesmírně velké riziko. Jak se ho zbavit? Na svém těle vyberte místo, které zapůsobí jako hromosvod.

Světová zdravotnické organizace (WHO) v souvislosti se situací okolo koronaviru a dalších potenciálních hrozeb dnes a denně radí nepobývat v blízkosti kašlajících a kýchajících osob. Základem je i důkladné mytí rukou. A pozor, nepřenášení bakterií či virů právě z horních končetin na tvář! A to se jeví jako velmi problematické, neboť obličej se dotýká prostě každý – a to velmi často.

Vinou toho dochází k tomu, že mikrobi vniknou do úst, nosu a očí, pak se dostanou dál do těla a způsobí infekci. Ve druhé řadě platí, že jak se nečistoty a nebezpečné bakterie či viry přenáší na tvář, ucpávají se mazové žlázy, které se zaněcují. Ohrožené tedy není jenom zdraví, ale i krása. Jeden pupínek vedle druhého moc sexy není. Takže co s tím?

Proti jednomu problému postavte další

Odolat nutkání je poměrně těžké, zvlášť když se lidé obličeje dotýkají z mnoha důvodů. Jistě to taky znáte. Tuhle vás svědí pupínek na čele, za hodinu vám na nose přistane smítko prachu, ženám se rozmaže rtěnka, což si žádá nápravu. A co když mezi zuby uvízne nějaký ten zbytek od oběda? Pokud po ruce není párátko, v nestřežené situaci, když se nikdo nedívá, pomůže delší nehet. No a tak dále. Nejlepší cestou, jak se podobně chorobného zvyku zbavit, je oslovení odborníka. O zastavení takového chování se však nejprve můžete pokusit sami.

Sednout, a hned!

Lékaři v takovém případě doporučují jít cestou „konkurenčního chování“, to znamená, že když dostanete chuť projet si prsty přes rty, nebo se poškrábat se v obočí, dotkněte se jiné části těla, třeba stehna nebo zápěstí. Ostatně, to samé se doporučuje i u bolesti. Sužuje-li vás nepohodlí kupříkladu v koleni, způsobte si bolest jinou – v úplně jiné oblasti těla. Uvidíte, že tu první již nebudete vnímat tak intenzivně. Nezabere-li to, je tu ještě jedna, a to poměrně drastičtější, metoda.

Sedněte si na ruce, no vážně. Stačí chvilička. A takhle to opakujte pokaždé, když to na vás přijde. Experti se shodují, že za několik týdnů zaznamenáte slušné výsledky.  Pochopitelně, že nic nezkazíte ani tím, když zvýšíte hygienu samotných rukou, předejdete tak infekcím. Noste u sebe dezinfekci na bázi alkoholu (musí mít aspoň 60 % alkoholu), ruce umývejte zvlášť před jídlem a po styku s cizími povrchy a předměty.