Navraťte namáhané pleti jiskru a zdraví

Životní styl, 15. 8. 2020

Foto: Shutterstock

Naše pleť dostává celoročně pořádně zabrat a vše ještě umocnily události posledních měsíců. K běžným negativním faktorům, které její kvalitu ovlivňují, se přidalo ještě nutné nošení roušek a také stres způsobený omezením pohybu. Jak dát po tomto náročném období pokožku opět dohromady a užít si zbytek léta naplno?

Ne nadarmo se říká, že pleť odráží především naše vnitřní rozpoložení, protože psychická pohoda se promítá i do stavu pokožky. Dlouhodobé zakrývání obličeje rouškami vyvolalo kožní reakce s projevy, jako je zarudlá a vysušená pleť se sklony k loupání a tvorbě šupinek. Mnozí z nás bojují také s pupínky a opary, které mohou být součástí reakce na vyšší hladinu stresu a přetrvávají i nyní, kdy už nutnost nošení roušek na většině míst skončila. Pokud vaše pleť trpí některými z uvedených projevů nebo vás trápí její celkově nezdravý vzhled, je hned několik možností, jak pomoci.

Slunce pomáhá, ale i škodí

Nucený pobyt doma znamenal menší vystavení slunečním paprskům, které jsou pro naše tělo i pokožku nenahraditelné. Právě pobyt na slunci dodává tolik potřebný vitamín D, který ovlivňuje naši imunitu a působí preventivně proti řadě civilizačních chorob. Jeho nedostatek může způsobit také nespavost, což se okamžitě promítne i v kvalitě naší pleti. Letní období plné slunce byste proto měli využít k přirozenému „doplnění“ hladiny vitaminu D. Vystavte se slunečním paprskům, ovšem pozor, jen mimo dobu, kdy slunce svítí v plné síle – v tento čas vždy používejte krémy s ochranným faktorem.

Jídelníčkem k lepší pleti

Povolili jste během náročného jara ve stravování? Častější prohřešky v podobě nadmíry sladkostí a jednoduchých cukrů, tučných a smažených jídel a polotovarů se podepíší i na pleti. Pokud se chcete vyhnout nevzhledným pupínkům a unaveně působící pokožce, dopřejte si stravovací restart. Léto je plné dostupného čerstvého ovoce a zeleniny, které našemu tělu a pleti prospějí. Vaší pokožce udělá dobře dávka vitamínu A a betakarotenu, kterou získá třeba z čerstvých meruněk nebo brokolice. Procházku v lese můžete spojit se sběrem borůvek, v nichž obsažené antioxidanty mají na pleť doslova zázračný vliv. Nezapomínejte také dodržovat pitný režim, obzvlášť v horkých letních dnech. Alkohol si odpusťte, vaší pleti neprospívá, a sáhněte raději po čisté vodě nebo minerálce.

Nepodceňte relax

Několik měsíců omezeného pohybu našemu tělu neprospělo, což se odrazilo i na stavu naší pleti. Letní měsíce ale přímo vybízí k fyzické aktivitě a máme tak šanci dohnat resty a znovu začít pravidelně zařazovat cvičení i pobyt na čerstvém vzduchu. Cvičení působí na pokožku blahodárně – pleť je lépe prokrvená a okysličená, což se projeví na jejím zdravějším vzhledu. Nezapomínejte se však vždy před cvičením odlíčit, protože póry rozšířené fyzickou aktivitou by se místo pročistění mohly spíše ucpat zbytky make-upu.

Pleti prospějí i pravidelné návštěvy sauny. Ačkoliv mnoho lidí se jí má tendenci v létě vyhýbat, je to chyba, protože právě v sauně se naše tělo naučí lépe zvládat vysoké letní teploty a také pokožka na ně přestane přecitlivěle reagovat. „Přechody z klimatizovaných prostor do horkého letního vzduchu jsou pro organismus náročné. Sauna pomůže tělu si na změny teplot zvyknout a díky tomu se pak budeme i mnohem méně potit,“ dodává odborník Jan Kovárník. Pleť se během saunování snadno zbaví odumřelých buněk, prokrví a pročistí se. „Díky uvolnění odtoku mazu se na pleti vytvoří ochranný film, který ji chrání před vnějšími vlivy. Pokožku bychom proto po sauně měli nechat dýchat, není vhodné ji hned jakkoliv ošetřovat nebo na ni nanášet pleťovou kosmetiku,“ upozorňuje dermatoložka MUDr. Hana Šulcová, MBA,. Saunování bychom měli zařadit do naší pečující rutiny ideálně jednou týdně.