Meditace prospěje vašemu tělu i mysli

Životní styl, 9. 9. 2020

Foto: Shutterstock

Meditace. Spousta z nás má s tímto pojmem spojený obraz jogínů kdesi v Indii, kteří celý den sedí ve stínu stromů v jakémsi tureckém sedu a se zavřenýma očima vydávají podivné zvuky. Ovšem tahle představa je zbytečné klišé. Meditace není výsadou spojenou s určitým regionem. Pomoci dokáže lidem na celém světě. Jak vlastně začít meditovat?

Meditace vám pomůže vypnout a odpočinout si od uspěchaného života. Zklidní vaši mysl i celé tělo. Existuje mnoho přístupů a názorů na meditaci, ve kterých se jako začátečníci můžete lehce ztratit. My vám přinášíme jednoduché a praktické tipy, co dělat a nedělat, abyste se na konci hektického dne dokázali uvolnit a zrelaxovat.

Deset kroků k meditaci

  1. Na meditaci nemusíte mít absolutní ticho nebo místo někde na samotě. V každodenní rutině, hlavně doma nebo v kanceláři, byste toto místo hledali marně.
  2. Snažte se zbavit hlavních rušivých elementů, jako telefon, počítač nebo příliš velký hluk. Jednoduše si otočte svou židli zády k počítači, a pokud jste doma, zavřete si dveře pokoje.
  3. Nepřesvědčujte sami sebe, že potřebujete nějaké speciální pomůcky, jako podložku na jógu, zvonky nebo přikrývky. Můžete zkrátka meditovat kdekoliv a bez jakýchkoliv pomocníků, čímž bude pro vás snazší najít si chvilku pro sebe a uvolnit se.
  4. Zkuste si sednout nebo lehnout na nějaké pohodlné místo, kde se cítíte příjemně. Oči nechte otevřené, nebo je zavřete podle toho, co je vám přirozenější.
  5. Nesnažte se ovlivňovat dýchání tím, že jej začnete prohlubovat. Nejprve svoji mysl zaměřte na pozorování svého dechu. Na technice dýchání začněte pracovat až v momentu, kdy se při meditaci budete cítit příjemně.
  6. Na svůj dech se soustřeďte. Vnímejte, jak vzduch proudí do těla a zase z něj vychází ven. Uvědomte si, jak vdechnutý vzduch prostupuje tělem a jak ho opouští při výdechu. Zaznamenejte si v duchu, jak se při tomto vědomém dýchání cítíte.
  7. Zažeňte všechny negativní myšlenky.
  8. Vytěsněte myšlenky na všechny povinnosti, které máte před sebou. Nemyslete na to, co máte koupit nebo udělat a soustřeďte se pouze na svůj dech.
  9. Nenoste v hlavě dlouhý seznam cílů nebo nápadů, které máte.
  10. Určete si jedno nebo dvě slova, která vám pomohou dostat se do pohody a pomůžou vám dívat se na svět pozitivněji.