Jednoduchý test odhalí, kolik spánku potřebujete

Životní styl, 21. 6. 2020

Foto: Shutterstock

Kvalitní spánek udržuje zdravé srdce, snižuje stres, zlepšuje paměť, ovlivňuje hormonální hladiny, regeneruje tělo a zmírňuje deprese. Kolik spánku potřebujete zrovna vy a kdy je vhodné to otestovat? Takhle zjistíte, na co je vaše tělo stavěné.

Potřeba spánku je individuální, nicméně i tak lékaři sestavili obecnou tabulku podle věku. Tohle jsou jejich závěry, co se nároku na noční relax týče.

  • Novorozenci (0 až 3 měsíce): 14 až 17 hodin (se zdřímnutím)
  • Kojenci (4 až 11 měsíců): 12 až 15 hodin (se zdřímnutím)
  • Batole (1 až 2 roky): 11 až 14 hodin (se zdřímnutím)
  • Předškolní děti (3 až 5 let): 10 až 13 hodin (se zdřímnutím)
  • Školní věk (6 až 13 let): 9 až 11 hodin
  • Teenageři (14 až 18 let): 8 až 10 hodin
  • Mladí dospělí (18 až 25 let): 7 až 9 hodin
  • Dospělí (26 až 64 let): 7 až 9 hodin
  • Starší dospělí (nad 65 let): 7 až 8 hodin

Málo, nebo naopak moc?

Nedostatek spánku způsobuje únavu, zvyšuje riziko chronických onemocnění a obezity, negativně ovlivňuje jak výkonnost, jak i duševní stav, přispívá k celkové úmrtnosti. Pokud si však myslíte, že delším nočním relaxem něco zlepšíte, opak je pravdou.

Nadměrný spánek je spojen se zdravotními problémy, jako je diabetes 2. typu. Dále se hovoří o srdečních chorobách, obezitě, depresi nebo bolestech hlavy. Pochopitelně, že se to však netýká výjimečných situací, jako třeba odpočinku v době nemoci. Zvýšenou potřebu spánku mají i některé těhotné ženy. Uvedeným skupinám lidí by se něco takového nemělo zazlívat. A vy víte, jak jste na tom?

Spánek přímo na míru

Experti se přiklánějí k tomu, že jelikož je někdy těžké odhalit přesný počet hodin, které tělo pro noční regeneraci potřebuje, je vhodné udělat si takový malý test. Doporučované rozmezí sedm a půl až osm a půl hodiny u dospělých je totiž trochu zavádějící.

Máte-li chuť zjistit, co vlastně vaše tělo potřebuje, sledujte své spánkové návyky – na dovolené. Je to čas, kdy neřešíte budík a můžete si spát, jak chcete. V prvních dnech bude vaše potřeba spánku vyšší, neboť tělo dohání případný deficit z předchozích dní. Po nějakém čase se ale spánkový vzorec ustálí. Zjistili jste, že se sami probouzíte po osmi hodinách spánku? To je délka, která vašemu organismu svědčí.