Jak si udržet štíhlou postavu, když konečně zhubnete

Životní styl, 8. 11. 2020

Foto: Shutterstock

Pokud jde o hubnutí a tvarování postavy, lidé věnují hodně pozornosti samotnému procesu. V momentě, kdy se dostanou do cíle, rozhodně není vyhráno. Co se bude dít, když se sen splní i vám? Vydržíte být pevní ve svých zásadách? Jestli ano, zařaďte se k menšině!

Redukční režim je jedna věc, ten udržovací druhá. Taky teď hubnete a hlídáte každou kalorii – s vidinou toho, že se potřebujete dostat na nějaké konkrétní číslo na váze? V pořádku, ale už jste přemýšleli o tom, jak to bude probíhat ve chvíli, kdy svoji misi dokončíte?

Jedna analýza 29 individuálních studií zaměřených na hubnutí odhalila, že více než polovina lidí si nové křivky neudrží, ba naopak zpátky nabere shozená kila. A to dokonce do dvou let od svého úspěchu. (80 procent jedinců se vrátí zpátky na začátek do 5 let.) Takže, co můžete udělat proto, abyste nad svojí tělesnou hmotností získali plnou kontrolu?

Moudře si vybírejte jídlo

Zatímco pohyb je 20 procent úspěchu, výživa představuje celých 80 procent. Proto není překvapením, že jednou z nejdůležitějších věcí, které se pro udržení hmotnosti dají podstoupit, je zdravá strava. Vědecké práce potvrzují, že ti, kdo po úbytku váhy ubrali na pohybu, ale hlídali si denní příjem potravy, s nabíráním v průběhu času potíže neměli. Pojem „zdravá strava“ je však poměrně široký. Co to vlastně je?

Za optimální se považuje zvýšený příjem čerstvého ovoce a zeleniny. Chvály se pějí i na stravování středomořského stylu. Ten charakterizuje velká rozmanitost potravin rostlinného původu jako hlavní část denní stravy. Zelenina, saláty, ovoce, chleba, těstoviny, výrobky z obilovin, luštěniny, oříšky, olivový olej jako hlavní zdroj tuků. To je to pravé. Stejně jako ryby a drůbež, mléko a mléčné produkty.

Preferujte princip zdravého talíře

Máte ideální váhu, takže si dovolíte sem tam zhřešit? Na tom není nic špatného, ovšem jakmile přestanete monitorovat, kolik se vám toho na talíři objeví, můžete sklouznout zpátky do starých kolejí. Příliš mnoho sacharidů, nedostatek zdravého tuku nebo bílkovin, absence ovoce a zeleniny. To jsou časté chyby, na které mnozí doplácí.

Orientačně pomáhá princip zdravého talíře, který pomůže zajistit, aby každé jídlo obsahovalo všechny potřebné živiny, a to ve správném poměru a množství. Talíř se rozdělí na pomyslné čtvrtiny. Jedna obsahuje zejména bílkoviny – maso, ryby, drůbež. Ta druhá se týká přílohy (sacharidů). Mezi ty patří brambory, rýže, těstoviny, pečivo a další. Zbylé dvě čtvrtiny, tedy zhruba polovina talíře, připadá na zeleninu. (Co se týče tuků, s těmi se počítá již při přípravě jídel.)

Snažte se být co nejvíc pozitivní

Třetím faktorem, který rozhoduje o tom, zda zůstanete mezi štíhlými, je pozitivní myšlení, tedy strategie psychologického zvládání situací. Nejde o to, že se například vinou stresu nebo únavy dostanete do úzkých. Dort sem, dort tam, k tomu panáček něčeho tvrdšího. Tak dobře, když už to musí být, ale je třeba vědět, jak se dostat zpátky na trať. Deprese a sebelítost nikomu neprospívají. Hlavní je být v pohodě. Důležité je získat vlastní uznání.

Pokud vám tento faktor připadá obzvláště náročný, zvažte nákup nějaké aplikace, která hlídá denní příjem a výdej kalorií, ale zároveň působí motivačně. Buďte sami sobě přítelem, mějte se rádi, nechte se podporovat přáteli a vytvořte si k jídlu a pohybu zdravý vztah. Tak vás udržení váhy bude stát minimum úsilí.