Fitness náramky vám mohou při hubnutí i uškodit

Životní styl, 3. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Sledovače aktivity, které se často nosí na zápěstí nebo i v pase, jsou navrženy tak, aby povzbuzovaly k pohybu. Taky sledujete, kolik jste za den udělali kroků a jak se to podepsalo na spalování kalorií? Paradoxně vám to může ublížit!

Fitness náramky a jim podobná zařízení se tváří hrozně profesionálně. Ti, kdo je nosí, v očích jiných vypadají jako pohyboví nadšenci se zájmem o zdravý životní styl. Pokud jeden takový náramek vlastníte, měli byste vědět, že co se týče úspěchu při hubnutí, je jeho přítomnost často kontraproduktivní. Jak to?

Ještě jednou musím oběhnout dům

Klinika Mayo, což je nezisková organizace a mezinárodně uznávané prestižní americké lékařské výzkumné a vzdělávací centrum a univerzitní nemocnice v Rochesteru v Minnesotě, uspořádala studii, aby otestovala, zda jsou sledovače aktivity užitečné pro hubnutí a údržbu těla.

Její účastníci se po dobu šesti měsíců zdravě stravovali, cvičili a dostali všechny informace k tomu, aby co nejvíc přirozeně snížili svoji tělesnou hmotnost. Někteří z nich zároveň obdrželi nositelná zařízení ke sledování fyzické aktivity. Výsledky experimentu přitom samotné vědce překvapily.

Chyba, která se neodpouští

Ti, kdo po celou dobu nosili náramek, hubnuli velmi pomalu, nebo dokonce zvýšili svoji váhu! Vysvětlením je, že jakmile zařízení ukázalo splnění cíle, rozhodli se dobrovolníci „za tu dřinu“ odměnit. Jinými slovy, pokud dotyčný zjistil, že spálil 400 původně naplánovaných kalorií, dopřál si sladký dezert. Z této studie tak vyplývá, že sledovače aktivity nejsou zárukou úspěchu při hubnutí. Jejich smysl se ale podpořit rozhodně dá. Jestli chcete, aby pro vás pracovaly, stanovte si vyšší denní cíle.

Záruka úspěchu

Zpětně sledujte své záznamy a berte je jako svůj motivační deník. V pondělí se nezadařilo, protože jste pracovali pozdě do noci? Nevadí, den před tím byla vaše pohybová aktivita slušná. To se stává, vždyť jde jen o jeden den z mnoha! Neberte to tak, že jde o selhání, ale jen malý, povolený výkyv.  Tento zdravý přístup vás pomůže ochránit před rezignací. V neposlední řadě používejte data od svého „sparing partnera“ za informativní. Rozhodně totiž neslouží jako omluva k porušování dietního režimu.