Dechová cvičení z jógy, která podpoří hubnutí

Životní styl, 2. 12. 2021

Foto: Shutterstock

Co se týče spalování kalorií a hubnutí, tak jóga zrovna nepatří na seznam toho nejúčinnějšího fyzického cvičení. To ale neznamená, že nemá co nabídnout. I pouhý dech, na který se soustředí, může být při snižování váhy klíčový.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Dvojitá brada, pneumatika okolo pasu, bolesti kloubů či baculaté paže zrovna nepatří k tomu, po čem by člověk toužil. Jenže pro některé lidi s nadváhou nebo obezitou je těžké najít si druh cvičení, který by je dlouhodobě bavil a udržoval fit. Pokud se to podaří, je třeba si pogratulovat. Vybraná aktivita se však dá zkombinovat s něčím, co podporuje hubnutí – a dřina v posilovně to není! Už jste slyšeli o tom, že jisté prvky z jógy mohou podpořit spalování tuků? Jedná se o dýchání!

Hluboké dýchání zvyšuje oxidaci v těle, což vede k hubnutí. Jak se příjem kyslíku v krvi zvyšuje, jedinec má víc energie pro cvičení. Samotné dýchání podporuje metabolismus, jehož aktivita nepřímo vede ke snižování váhy. Některé dýchací techniky také pomáhají masírovat břicho, což vede k rychlejšímu spalování tělesného tuku. Ideálně by se však jógové metody měly provádět pod dohledem zkušených lektorů. Špatně vedený dech může kupříkladu způsobit ztrátu vědomí. A co ty příjemnější zprávy z praxe? Tady jsou!

Kapalbhati

Kapalabhati je nejen pranajámou, ale i očistnou technikou Shatkarmou, která stimuluje činnost mozku a přirozeně kontroluje tělesnou hmotnost. Posaďte se do lotosové či jiné meditační pozice, která je vám pohodlná, krk a záda držte rovně. Dejte obě své dlaně na kolena, zavřete oči a uvolněte se. Aktivně stáhněte břišní stěnu a prudce vydechněte. Poté se pomalu pasivně nadechujte. (Při výdechu budete cítit, jak se vaše břicho dostává dovnitř.) Postup opakujte nejméně po dobu 5-10 minut.

Bhastrika

Bhastrika dodává energii a sílu. Zvyšuje metabolickou funkci, taktéž přispívá k rychlejšímu spalování tuků, masíruje břišní orgány a pozitivně působí i na pánevní dno. Bhastrika se sestává ze sérií usilovných nádechů a výdechů, střídaných se zadržováním dechu. Opět se posaďte do lotosové či jiné příjemné pozice, mějte záda a krk v rovině. Uvolněte svaly žaludku a zavřete oči.

Uzavřete palcem pravou nosní dírku a levou nosní dírkou se 20x a v rychlém sledu nadechněte a vydechněte. Po 20. nadechnutí a vydechnutí zhluboka nadechněte a vydechněte levou nosní dírkou a poté ji uzavřete. Pokračujte v tomto typu dýchání pravou nosní dírkou. Po 20. nádechu a výdechu se zhluboka nadechněte a vydechněte pravou nosní dírkou. Položte ruku na koleno a proveďte cvičení 20x oběma nosními dírkami. Dýchání by mělo být silné a vedené do hloubky – podle rytmu s rychlostí jedné sekundy pro inhalaci a výdech. Vaše bránice by se měla rozšiřovat a stahovat.

Anulom Vilom

Anulom Vilom zlepšuje fungování trávicího systému a léčí zácpu. Vyrovnává hormony a zvyšuje energii. V lotosové pozici zavřete pravou nosní dírku pravým palcem a jemně vydechněte levou nosní dírku. Nyní zavřete levou nosní dírku a vydechněte. Věnujte tomu zhruba 15 minut.

Zdroje: 6 Yoga Breathing Techniques For Weight Loss; 4 Pranayama Techniques for Weight Loss


Zobrazit diskuzi ke článku