Chybí vám chuť na milování? Vyzkoušejte jógu nebo změnu jídelníčku

Životní styl, 2. 9. 2021

Foto: Shutterstock

Všichni žijme v představě, že léto je pro nejrůznější postelové radovánky jako stvořené. Jenže najednou je tu září a s ním přichází i střet s realitou. Mnozí jsou vynervovaní po návratu z dovolené či ze začátku školy, stres navíc zajídají nezdravým jídlem, nebo si dopřávají větší množství alkoholu. A chuť na milování klesá kamsi pod bod mrazu... Co s tím?

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Stres jako hlavní nepřítel

Stres v práci, při řízení auta, strach o děti, obavy o své zdraví nebo třeba z globální pandemie – stresorů kolem nás je obrovské množství a zbavit se naprosto všeho, co nás nějakým způsobem rozrušuje dokážeme asi jen těžko. Přesto je možné najít pomocí různých technik alespoň částečnou životní rovnováhu a stres se naučit lépe zvládat.

Chronický stres je spojený s řadou zdravotních problémů, snižuje naši imunitu a mimo jiné i sexuální libido. Jakmile však vyřešíte situace, které jsou pro vás dlouhodobě nejvíce stresující, uvidíte, že se vrátí nejen chuť na sex, ale budete se cítit celkově mnohem více fit,“ tvrdí zakladatelka a instruktorka pražských Domů Jógy Věra Vojtěchová.

Začněte zvolna

Ke zmírnění stresu mnohdy pomáhají malé změny či jednoduché techniky, které lze praktikovat kdykoliv a kdekoliv. Osvědčené jsou různé dechové techniky. „Pokud s vámi zrovna lomcuje stres, začněte zhluboka dýchat. Dokonce i lidová rčení často doporučují problémy rozdýchat a má to své opodstatnění,“ říká Věra Vojtěchová.

Stejně tak může v napjaté situaci pomoct, když si najdete chvilku o samotě a pustíte si svou oblíbenou skladbu. Poslech hudby dokáže změnit chemické pochody v těle a podpořit pocit klidu a pohody. Odolnost vůči stresu a zároveň pevnější zdraví si vybudujete i pravidelnými procházkami na čerstvém vzduchu. Další možností je trávení času se zvířaty. To vyvolává v člověku silné emoce a funguje jako relaxační a léčebný způsob, jak se zbavit stresu. Pokud vás však trápí dlouhodobý stres, je na místě nasadit těžší kalibr a začít se své mysli věnovat s větší intenzitou a pravidelností.

Pomoc východní moudrosti

Jednou z možností, jak se účinně zbavit stresu, je praktikování jógy. Ostatně moderní výzkumy vlivu jogínských cvičení ukazují, že napínání a uvolňování velkých skupin svalů v lekcích jógy stimuluje vylučování neurotransmiterů v mozku, které vedou k pocitu uvolnění a jasné mysli. Podle instruktorky jógy Jitky Sedlářové je v tomto směru ideální Hathajóga, která je tělovýchovným systémem s jasně vyhraněnými vztahy k tělu i lidské psychice.

Hathajóga upřednostňuje pomalé pohyby, plynulost a výdrž v pozicích. Člověk se po cvičení ásan cítí osvěžený a uvolněný. Dochází ke zlepšení mentálního a fyzického zdraví, přičemž klíčový vliv Hathajóga je preventivně protistresový,“ říká Sedlářová.

Ke zmírnění stresu přispívá velkou měrou i praktikování jemné jógy, což je v podstatě Hathajóga, využívající jednodušší ásány. „V současné době je možné praktikovat tyto i další druhy jógových cvičení pod vedením instruktorky v online podobě,“ doporučuje Věra Vojtěchová.

Jóga speciálně pro ženy

Se zvýšením libida pomáhá zejména hormonální jóga, která se podílí i na zvýšení ženského sebevědomí. „Hormonální jóga dokáže vzbudit pocit, že být ženou je radost. Mimo to zvyšuje vitalitu, vášeň a probouzí zdravou sexualitu,“ tvrdí Jitka Sedlářová a doporučuje v této souvislosti online kurzy hormonální jógy a pánevního dna.

Kurz pomáhá řešit hormonální nerovnováhu či potíže související s pánevním dnem a s nimi spojené zdravotní komplikace, jako jsou bolestivá menstruace, neplodnost, vaginální suchost, pokles pánevního dna, menopauza, polycystické vaječníky, či dokonce nespavost a deprese. Pokud dojde vlivem praktikování speciální sestavy ke zlepšení postavení pánve, posílení pánevního dna a prokrvení  všech orgánů uložených v malé pánvi, velmi často dojde i k intenzivnějšímu prožívání hezkých chvil. Mnohé z našich klientek už po absolvování úvodního víkendového kurzu vnímají výrazné pozitivní změny právě na poli intimního života, a to zejména u žen ve středním a vyšším věku,“ tvrdí Jitka Sedlářová.

Pozor na jídelníček

Kromě dlouhodobého stresu ovlivňuje touhu na sex to, jak se stravujeme. Negativní dopad na libido mají extrémní diety nebo příliš rychlé hubnutí, proto hubněte raději pomalu. Stejně tak se nepřejídejte, zvlášť nezdravými potravinami. Zařaďte do jídelníčku dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám, nezdravým sladkostem a pijte neslazené nápoje. Pozor si dejte také na vysokou konzumaci alkoholu a kouření, které jsou samy o sobě rizikovými faktory ve vztahu ke snížení sexuálních funkcí.

Nadváha a obezita je v současné době považována za nezávislý rizikový faktor ve vztahu k sexuálním problémům. Ze zahraničních studiích vychází například to, že některé z obézních žen i mužů trpí sexuální dysfunkcí – nejčastěji se jedná o poruchy erekce, snížené libido, bolest při sexu.

Co na talíř pro lepší milování

Kromě zdravě sestaveného jídelníčku můžete zkusit konzumaci potravin, o kterých se traduje, že zvyšují sexuální apetit. Patří mezi ně třeba kakao a čokoláda, které bývají v sexuální rovině často zmiňovány pro své afrodiziakální účinky. Pozitivně působí na zdravý sexuální apetit také lesní plody, dále brokolice, působící jako přirozený stimulátor ženského libida, či zázvor, pomáhající rozproudit v těle krev, zejména pak v pánevní oblasti.

Věra Vojtěchová k tomu však dodává, že i když mohou výše zmiňované potraviny možná pomoct k lepšímu sexu, základem správného fungování organismu včetně sexuálních funkcí by měl být vždy zdravý životní styl, a to se vším všudy.

Zdroj: TZ Domy jógy


Zobrazit diskuzi ke článku