Vyřešte nespavost jednoduše i bez návykových léků

Zdraví, 3. 2. 2021

Foto: Shutterstock

Nespavost nebo problémy s usínáním trápí spoustu dospělých. Velmi často je na vině dlouhodobý stres, který nedovolí mozku „vypnout“ a usnout. Nezabírají na vás vonné směsi ani bylinky určené k rychlému usnutí? Britští vědci nabízejí další řešení!

Studie provedená Sheffieldskou univerzitou u pacientů, kteří se léčili kvůli problémům se spánkem v rámci britského zdravotnického systému NHS, přinesla zajímavý poznatek – k tomu, abyste se snáze dostali do říše snů, stačí hudba. Ale ne ledajaká!

Bach, Mozart… Sheeran?

Podle výsledků výzkumu se lidé propadli rychleji do REM fáze spánku rychleji, když v posteli poslouchali 45 minut uklidňující hudbu. Pokud si ale představujete relaxační tóny, jež se obvykle doporučují, budete nejspíš překvapení.

První fáze naší studie se zúčastnilo 651 lidí, díky nimž jsme se dozvěděli řadu zajímavých informací o hudbě, kterou poslouchají, aby snáze usnuli,“ říká Victoria Williamson z univerzity v Sheffieldu. Když pak sestavili „hitparádu“ nejoblíbenějších a nejúčinnějších melodií, respektive hudebníků, čekalo je překvapení.

Na prvním místě se umístila hudba skladatele Johanna Sebastiana Bacha, v závěsu za ním byl hudebník Ed Sheeran, následoval velikán Wolfgang Amadeus Mozart, britský zpěvák Brian Eno a skupina Coldplay.

Nejde jen o nervy

Proč vlastně hudba účinkuje prakticky jako léky na spaní? Důvodů je několik. Jednak má uklidňující účinky na naše pocuchané nervy, respektive pomáhá nám vyrovnat se se stresem. Díky tomu může mozek přestat pracovat (tedy neustále se zaobírat starostmi, jež nás trápí) a dojde tak k celkovému zklidnění, jež nahrává spánku.

Navíc pokud budeme poslouchat hudbu, existuje menší pravděpodobnost, že se budeme zabývat svým mobilem nebo koukat z postele na televizi. Tyto moderní technologie totiž vyzařují modré světlo, jež narušuje produkci hormonu spánku melatoninu a zabraňuje usnutí.

A ještě třetí důvod, který je často podceňovaný. „Zjistili jsme, že řada lidí může hudbu využít i jako jakousi obranu před rušivými zvuky zvenku, jako je rušná ulice či hlasití sousedi. Pomohla také pacientům s tinnitem, kteří mají problémy s usínáním kvůli nekonečnému pískání v uších. A řadě lidí pak pomohla naopak vyplnit nepříjemné ticho a dala jim pocit, že nejsou sami a jsou v bezpečí,“ uzavírá výčet dr. Williamsonová.