Úzkost se dá zahnat ovocem, záleží ovšem na množství

Zdraví, 5. 8. 2020

Foto: Shutterstock

Novodobá neinfekční epidemie? Úzkostná porucha! Jaké má příznaky a proč proti ní zabírá vyvážený jídelníček plný ovoce a zeleniny? Nedopusťte, aby dostala i vás.

Úzkostné poruchy, kterým se v minulosti říkalo neurózy, postihují přibližně 25 % populace vyspělého světa. Jak se projevují? Strachem, podrážděností, poruchami spánku, zvýšenou únavou či fobiemi. Mezi somatické příznaky pak patří bolest na hrudi, tachykardie, psychogenní astma, zvracení, průjmy, pocení, návaly horka, závratě nebo svalové napětí.

Ačkoli někteří lidé k těmto podmínkám mají genetické dispozice, o tom, zda něco takového postihne i vás, v neposlední řadě rozhodují faktory životního stylu. Třeba jako to, jestli se vědomě vyhýbáte zelenině. Nedělejte tuhle chybu!

Podívej se, co vlastně jíš

Vědci z Torontské univerzity, jejichž závěry uveřejnil Mezinárodní věstník výzkumu životního prostředí a veřejného zdraví, analyzovali zdravotní dokumentaci 26 991 dospělých Kanaďanů ve věku 45 až 85 let. Kromě pohlaví, rodinného stavu a sociálního postavení se výzkumníci zabývali každodenní stravou subjektů.

Ukázalo se, že ti, jejichž jídelníček obsahoval hlavně rafinovaná zrna, sladké produkty a zpracované potraviny, inklinovali k úzkostné poruše. Naproti tomu jedinci s vyváženou stravou (hlavně tou středomořskou) založenou především na ovoci, zelenině rybách a celých zrnech, to samé říct nemohli.

Méně ovoce, více problémů

Skutečnost je taková, že u těch, kdo denně konzumovali méně než tři zdroje ovoce a zeleniny, byla pravděpodobnost diagnózy úzkostné poruchy o 24 procent vyšší,“ nechala se slyšet hlavní autorka studie Karen Davison, podle které jedním z možných důvodů, proč konzumace ovoce a zeleniny ovlivňuje úzkost, je, že nezvyšuje tělesný tuk související se záněty. A právě zánět prý při stresu, strachu a fobiích hraje zásadní roli. Ostatně, jak se hladiny celkového tělesného tuku zvýší nad 36 procent, roste i pravděpodobnost úzkostné poruchy, a to o více než 70 procent!

Minimální množství. Splňujete kritéria?

Proto by nejen dospělí měli jíst alespoň 1 až 2 šálky ovoce a 2 až 3 šálky zeleniny denně. Tyto pokyny však splňuje pouze jeden z deseti dospělých. Přitom začlenění ovoce a zeleniny do každodenní stravy může podpořit zdravé stárnutí, zpomalit vývoj Alzheimerovy choroby a dokonce eliminovat některé příznaky menopauzy u žen. Doopravdy si na to dáváte pozor?