Sporty, které vám neublíží, i když jste těhotná

Zdraví, 6. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Jak je to vlastně se sportováním v době, kdy čekáte miminko? Opravdu musejí těhotné ženy jen „sedět na zadku" a kromě chůze se každému pohybu vyhýbat? Ale kdepak! Těhotenství není nemoc, a tak i během oněch devíti měsíců se můžeme některým pohybovým aktovotám bez obav věnovat.

Nastávající maminky často řeší, zda mohou sportovat, jaký pohyb je vhodný v jaké fázi těhotenství, a jak připravit své tělo na porod.

Kolik zbývá do porodu

Obecně platí zásada, že by maminka neměla dělat nic, na co nebyla před těhotenstvím zvyklá. Naopak – nemusí se vzdávat věcí, na něž je její tělo zvyklé. Záleží ale na tom, ve které fázi těhotenství zrovna je.

První trimestr je čas, kdy by maminka měla být více opatrná. Ovšem i to má příroda hezky zařízené. Býváme unavené, nebo dokonce trpíme nevolnostmi. Je to signál se stáhnout a odpočívat. Je to čas hnízdění a vše ostatní může jít stranou.

Druhý trimestr bývá nejpříjemnější částí těhotenství. Nevolnosti či únava většinou zmizí a je to i čas, kdy se nastávající maminky mohou podle lektorky cvičení pro těhotné a maminky Evy Kašíkové zase trošku dostat do kondice. Nejpřínosnější je využít tohoto období ke stabilizaci pánve a zad, naučit se vnímat pánevní dno, umět ho aktivovat, a stejně dobře ho i zrelaxovat, tedy uvolnit – to je to, co budeme potřebovat u porodu.

Třetí trimestr je zase o krok dál, ideálně máme trochu naposilováno, máme zpevněné hýždě a pevný hluboký stabilizační systém páteře, čímž si chráníme klouby a vazy, a strasti těhotenství jsou snad snesitelnější. V míře, která vyhovuje našemu tělu, můžeme posilovat dále, ale spíše více odpočíváme, protahujeme se, vnímáme své tělo a stále vědomě uvolňujeme pánevní dno.

Těsně před příchodem miminka

Několik týdnů před porodem můžeme zařadit večerní rituál, kdy si třeba zapálíme příjemnou aromasvíčku a pustíme si relaxační hudbu – klidně každý večer tu stejnou. Hezky na ni může po porodu reagovat i miminko. A vnímáme jen sebe, děťátko a uvolňujeme oblast pánevního dna – pomocí soustředění se do této oblasti a pomocí dechu, případně i s využitím „balonku“.

Můžeme připojit i masáž hráze. Jak ale upozorňuje Eva Kašáková, hlavně by nám mělo být vše příjemné a měla by to být opravdu chvilka, kdy všechno necháme být a jen relaxujeme.

Ve fázi třetího trimestru doporučuje lektorka cvičení pro těhotné i kineziotaping. Vhodně nalepené pásky mohou pomoci držet bříško a tím ulevit zádům. Vhodný je i po porodu, kdy může pomáhat ošetřovat hojící se jizvu po císařském řezu.