Proč si hlídat doporučený příjem selenu

Zdraví, 23. 6. 2021

Foto: Shutterstock

Že je nedostatek nějakého z minerálů banalitou? Co se týče selenu, tak zrovna ten může v těle nadělat pořádnou paseku. Jeho nedostatek organismu škodí, ovšem nadbytek taky. Jaká je ta správná denní dávka?

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Selen je stopový minerál, který řídí několik procesů v těle. Podporuje zdraví štítné žlázy a hraje roli při udržování kardiovaskulárního a neurologického zdraví. Jeho nedostatek, kterým podle Michiganské univerzity trpí téměř miliarda lidí na světě, mívá vážné důsledky. Prvotně se takový stav projevuje ve formě úzkosti až depresí, postižení jsou zmatení a trpí slabostí. Tím to však pouze začíná. Co všechno se stane, když jsou hodnoty tohoto minerálu tristní?

Nefunkční endokrinní systém

Endokrinní systém reguluje hormony, které podporují růst, vývoj a metabolismus. Zahrnuje štítnou žlázu, hypofýzu a nadledviny, pankreas, varlata a vaječníky. Není-li selenu dostatek, je zdraví těchto orgánů v ohrožení. Objevují se problémy s plodností.

Zvýšené riziko kardiovaskulárních problémů

Je známo, že selen bojuje s oxidačním stresem. Jeho nedostatek může potenciálně vést ke zvýšení napětí a tím i negativnímu dopadu na zdraví srdce, včetně zvýšené hladiny krevního tlaku.

Narušená imunita

Vědecká zjištění spojila nízké hladiny selenu se slabou imunitou. V překladu to znamená, že tělo pak není schopné bojovat proti bakteriím a virům. Nedostatek selenu také může vést k dysfunkci imunitních buněk. Jedinci jsou pak náchylní k nákazám, a to jak bakteriálním, tak virovým.

Vznik osteoartikulárního onemocnění

Už jste někdy slyšeli o Kashin-Beckově chorobě? Ta se vyznačuje deformitou kostí, chrupavek a kloubů. Postižení jedinci trpí destrukcí kloubů, která způsobuje opakující se bolest, omezený pohyb a rozšíření kloubů. Nejčastěji zasažené klouby jsou kotníky, kolena, zápěstí a lokty. I když se názory na původ této choroby různí, hovoří se právě o nedostatku selenu jako jednomu z faktorů.

Nedostatek selenu přitom postihuje nejčastěji celé populace. Vždy se tedy hodí vědět, které potraviny patří k jeho zdrojům. Na seznam patří brazilské ořechy, tuňák žlutoploutvý, tvaroh, hovězí játra, halibut, hnědá rýže či vejce.

Denní doporučená dávka pro dospělé a mladistvé je stanovena na 40-70 mikrogramů pro muže a 45-55 mikrogramů pro ženy. Ovšem pozor, nadbytek selenu škodí. Již 0,5 miligramů denně na kilogram hmotnosti způsobuje potíže. Málokdo ví, že selen je ve vyšších dávkách rakovinotvorný.

Zdroje: SimplySupplements.co.uk; WellAndGood.com; HealthLine.com


Zobrazit diskuzi ke článku