Proč nedostatek spánku nedělá dobře vašim kostem

Zdraví, 26. 4. 2020

Foto: Shutterstock

Poslední dobou moc nespíte? Pak trpíte únavou, máte chutě na sladké a vaše reflexy nepatří k těm nejrychlejším. Je tu však ještě další věc, kterou sice okem nevidíte, ale ona může s vaším zdravím pořádně zamávat, zvlášť když jste žena po menopauze.

To, že noc beze spánku vede ke dni bez energie a dokonce i falešným vzpomínkám, jež „produkuje“ unavený mozek, je holý fakt. Vědci si však nedávno položili otázku, zda může nedostatečný pobyt v peřinách poškozovat zdraví kostí u žen po menopauze. A výsledek moc lichotivý není.

Méně odpočinku, menší hustota kostí

Tým z newyorské Univerzity v Buffalu sledoval 11 084 postmenopauzálních žen, které spaly v rozmezí pět až devět hodin. Ukázalo se, že účastnice programu, jež nočnímu odpočinku moc nedaly, trpěly na zlomeniny. Výzkumníci proto apelují, že nedostatek spánku má nepříznivý dopad na zdraví kostí a rozšiřuje tak seznam negativních zdravotních dopadů o další položku.

Kost je totiž živá tkáň podléhající neustálé tvorbě a resorpci, což je termín pro vstřebávání. Laicky řečeno, v případě, že často počítáte ovečky, regenerace, konkrétně přestavba kostí se neděje správně. Chronická spánková deprivace tak významně přispívá k riziku vzniku osteoporózy.

Nejčastější zlomeniny

Termín osteoporóza přitom znamená „porézní kost“ a označuje stav, který se vyvíjí, když je kvalita a hustota kosti výrazně snížena. Osteoporóza je častější u starších dospělých, přičemž u zralých žen je nejvyšší riziko jejího rozvoje. Situace je taková, že podle Mezinárodní nadace pro osteoporózu přibližně jednu ze tří žen a jednoho z pěti mužů ve věku 50 a více let zlomeniny v důsledku osteoporózy vyloženě ohrožují, přičemž nejčastěji se u těchto pacientů ošetřuje zápěstí či páteř, ale také boky. Co se týče konkrétně páteře, tak zlomeniny v jejím případě mívají za následek silnou bolest zad a další problémy. Nesou také zvýšené riziko úmrtí. Co s tím?

Ložnice jako lékařská ordinace

Z výše uvedené studie, kterou uveřejnil odborný časopis Journal of Bone and Mineral Research, je prvotně klíčové dodržovat pravidlo starých dobrých sedm hodin spánku, jež se považují za příznivé pro fyzické i duševní zdraví. K jeho zkvalitnění pomáhá nižší teplota v místnosti (za ideální se považuje něco mezi 16–18 stupni Celsia) a absence tak zvaného modrého světla vycházejícího z monitorů, televizí i chytrých zařízení.

Modré světlo narušuje spánkové biorytmy a stojí za úbytkem tvorby melatoninu (hormonu spánku), který je tvořen výhradně za tmy a reguluje usínání a jednotlivé fáze spánku. Naštěstí si i na vašem mobilním telefonu můžete nastavit noční režim (funkce night shift), jenž toto světlo filtruje. Podívejte se v nastavení, nebo si stáhněte příslušnou aplikaci. Ve vzájemné symbióze s nočním odpočinkem je také vhodné zdravě jíst a pohybovat se. Pak jsou kosti v bezpečí.