Nedostatek spánku může ublížit vašim kostem, varují odborníci

Zdraví, 22. 5. 2021

Foto: Shutterstock

Poslední dobou moc nespíte? Pak trpíte únavou, máte chutě na sladké a vaše reflexy nepatří k těm nejrychlejším. Je tu však ještě další věc, kterou sice okem nevidíte, ale ona může s vaším zdravím pořádně zamávat, zvlášť když jste žena po menopauze.

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

To, že noc beze spánku vede ke dni bez energie a dokonce i falešným vzpomínkám, jež „produkuje“ unavený mozek, je holý fakt. Vědci si však nedávno položili otázku, zda může nedostatečný pobyt v peřinách poškozovat zdraví kostí u žen po menopauze. A výsledek moc lichotivý není.

Méně odpočinku, menší hustota kostí

Tým z newyorské Univerzity v Buffalu sledoval 11 084 postmenopauzálních žen, které spaly v rozmezí pět až devět hodin. Ukázalo se, že účastnice programu, jež nočnímu odpočinku moc nedaly, trpěly na zlomeniny. Výzkumníci proto apelují, že nedostatek spánku má nepříznivý dopad na zdraví kostí a rozšiřuje tak seznam negativních zdravotních dopadů o další položku.

Kost je totiž živá tkáň podléhající neustálé tvorbě a resorpci, což je termín pro vstřebávání. Laicky řečeno, v případě, že často počítáte ovečky, regenerace, konkrétně přestavba kostí se neděje správně. Chronická spánková deprivace tak významně přispívá k riziku vzniku osteoporózy.

Nejčastější zlomeniny

Termín osteoporóza přitom znamená „porézní kost“ a označuje stav, který se vyvíjí, když je kvalita a hustota kosti výrazně snížena. Osteoporóza je častější u starších dospělých, přičemž u zralých žen je nejvyšší riziko jejího rozvoje. Situace je taková, že podle Mezinárodní nadace pro osteoporózu přibližně jednu ze tří žen a jednoho z pěti mužů ve věku 50 a více let zlomeniny v důsledku osteoporózy vyloženě ohrožují, přičemž nejčastěji se u těchto pacientů ošetřuje zápěstí či páteř, ale také boky. Co se týče konkrétně páteře, tak zlomeniny v jejím případě mívají za následek silnou bolest zad a další problémy. Nesou také zvýšené riziko úmrtí. Co s tím?

Ložnice jako lékařská ordinace

Z výše uvedené studie, kterou uveřejnil odborný časopis Journal of Bone and Mineral Research, je prvotně klíčové dodržovat pravidlo starých dobrých sedm hodin spánku, jež se považují za příznivé pro fyzické i duševní zdraví. K jeho zkvalitnění pomáhá nižší teplota v místnosti (za ideální se považuje něco mezi 16–18 stupni Celsia) a absence tak zvaného modrého světla vycházejícího z monitorů, televizí i chytrých zařízení.

Modré světlo narušuje spánkové biorytmy a stojí za úbytkem tvorby melatoninu (hormonu spánku), který je tvořen výhradně za tmy a reguluje usínání a jednotlivé fáze spánku. Naštěstí si i na vašem mobilním telefonu můžete nastavit noční režim (funkce night shift), jenž toto světlo filtruje. Podívejte se v nastavení, nebo si stáhněte příslušnou aplikaci. Ve vzájemné symbióze s nočním odpočinkem je také vhodné zdravě jíst a pohybovat se. Pak jsou kosti v bezpečí.


Zobrazit diskuzi ke článku