Které brambory jsou pro vás nejzdravější

Zdraví, 29. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Brambory jsou naprosto tvárné hlíznaté plodiny, které se pěstují jako jednoletky. Taky si je na talíř dáváte co nejčastěji? Děláte sice dobře, ale barva v tomhle případě dělá hodně. Máte tu správnou?

Brambor, nebo brambora? Jak je to správně? Ve skutečnosti se jedná o slovo obourodé, což znamená, že se může v češtině vyskytovat jak v mužském, tak v ženském rodě. Pravopisně jsou tedy přípustné oba dva tvary. A jak je to s jejich působením na organismus?

Víte, co jíte?

Brambory, v lidovém nářečí erteple, jsou neuvěřitelně univerzální kořenová zelenina konzumovaná v různých pokrmech po celém světě. Obecně se považují za zdravou a výživnou přílohu, a to navzdory tomu, že je mnozí lidé odmítají kvůli obsahu škrobu. Jejich pověst také tak trochu utrpěla ve spojitosti s nezdravými a smaženými pokrmy, jako jsou třeba hranolky. Ovšem brambory mohou být i vařené, dušené, pečené či gratinované. Jejich živinový profil se může lišit v závislosti na typu.

Konkrétně ty červené oproti svým kolegyním obsahují méně kalorií, sacharidů a vlákniny, čekat od nich můžete více vitaminu K a niacinu. A jak je to s přípravou? Vzhledem k tomu, že mnoho cenných látek je koncentrováno ve vnější slupce, loupání brambor může odstranit významnou část vlákniny a minerálního obsahu. Když k tomu přidáte úpravu pečením, která prokazatelně zvyšuje obsah tuku, kalorií a sodíku, o dost přijdete. Jinak však platí, že brambory jsou, tedy za určitých podmínek, studnicí zdraví.

Delší a zdravější život

Počítat můžete s velkým množstvím sacharidů a vlákniny, jakož i vitaminem C, vitaminem B6, draslíkem, manganem a hlavně antioxidanty. Antioxidanty jsou látky, které zabraňují tvorbě škodlivých volných radikálů, což jsou reaktivní atomy, které se mohou hromadit v těle a přispívat k chronickým onemocněním. Podle vědců právě antioxidanty mohou zabránit určitým typům chronických onemocnění, mezi které patří srdeční choroby či cukrovka.

Brambory naštěstí jsou dobrým zdrojem antioxidantů, včetně specifických typů, jako jsou flavonoidy, karotenoidy a fenolové kyseliny. Nejvyšší koncentrace antioxidantů je však v bramborách barevných (růžových, černých, fialových nebo třeba modrých). To jste věděli? Ty jsou podle všeho při neutralizaci volných radikálů nejúčinnější.