Jak účinně zabránit přibývání na váze během menopauzy

Zdraví, 24. 11. 2020

Foto: Shutterstock

Menopauza. Pro mnohé ženy je toto slovo strašák už samo o sobě. Změny, kterými jejich tělo prochází, totiž rozhodně nejsou zanedbatelné. A k tomu obavy z nepříjemných návalů nebo kilogramů navíc. Opravdu se proti nim nedá nic dělat?

Navzdory tomu, že je menopauza přirozenou součástí života každé ženy, představuje náročné období – mění se hladiny hormonů v těle a to se neobejde bez typických příznaků, jako jsou například návaly horka, podrážděnost, potíže při milování, vypadávání vlasů, problémy s pletí, ale také přibývání na váze. Poslední z jmenovaných projevů menopauzy je způsobený zpomalením metabolismu. Dokonce i řada žen, které do té doby kila navíc neřešily, nevěřícně pozorují ručičku na váze. Mění se také tvar postavy – z typicky ženské hrušky, kdy se tuk ukládá především na bocích a stehnech, se najednou stává jablko s tukem okolo pasu. Začaly vás takové vyhlídky znepokojovat? Pak pro vás máme dobrou zprávu – nadváze se během menopauzy můžete vyhnout!

Změny na talíři

Žena salát

Vzhledem k tomu, že během menopauzy ženy často přibírají, i když se nijak neprovinily proti svému běžnému jídelníčku, je jasné, že zpomalený metabolismus vyžaduje nový přístup. A s tím spojené změny na talíři. Klesá totiž množství kalorií, které tělo potřebuje. A také je nutné opět zrychlit metabolismus. Co tedy jíst a nejíst?

Vyhýbejte se jednoduchým sacharidům, jež se skrývají například v bílém pečivu, ve sladkostech, slaných pochutinách (chipsy, slané tyčinky apod.). Ideální je rovněž přestat sladit – cukr totiž představuje jen prázdné kalorie, které vašemu tělu nedodávají nic dobrého (jen kila navíc). Omezte rovněž tuky, především ty živočišné. A také alkoholické nápoje.

Na talíř naopak zařaďte spoustu zeleniny a ovoce, přidejte luštěniny (o těch ještě níže), celozrnné potraviny, oříšky a semena (samozřejmě nepražená a nesolená) a také kvalitní bílkoviny, především libové maso, ryby a některé mléčné výroky. Změna jídelníčku je prvním krokem pro udržení optimální hmotnosti, a tedy prevencí kilogramů navíc, jež nesvědčí ani naší postavě, ani zdraví.

Ačkoli budete v pokušení držet přísnější diety, odborníci je nedoporučují – jednak hrozí, že svému tělu odepřete důležité živiny, jednak při výrazném zhubnutí a podvýživě hrozí vyšší riziko řídnutí kostí a tím i osteoporózy. Razantnější úbytek kilogramů proto raději konzultujte s výživovým poradcem.

Břicho jako balon

Bolest břicha

Spoustu žen během menopauzy trápí také neustále nafouklé břicho. Tak jako v tomto období v důsledku hormonálních změn „leniví“ metabolismus, tak i pohyb střev je zpomalený. Výsledkem je břicho jako balon a často také nepříjemná zácpa. I těmto potížím se ale dá do značné míry předcházet.

Především zvyšte příjem zeleniny a ovoce, které tělu zajistí dostatek vlákniny, jež je jednou z nejlepších prevencí zácpy. Přidat můžete také psyllium. Skvělým zdrojem vlákniny jsou rovněž luštěniny, nicméně ty často způsobují plynatost a nafouknuté břicho. Proto si vybírejte takové druhy, jež vám tyto potíže nepřinesou (dobře snášená bývá červená čočka nebo cizrna – ale je třeba vyzkoušet, co „sedne“ vám). Občas mohou břicho jako balon způsobovat také mléčné výrobky. Proto volte raději ty kysané, jež naopak trávení pomáhají (a jsou skvělým zdrojem bílkovin).

Dalším důvodem, proč najednou nedopnete oblíbenou sukni, může být zadržování vody. Zkuste omezit příjem soli (ostatně většina z nás jí konzumuje výrazný nadbytek, a tak prospějete nejen své postavě, ale i ledvinám nebo srdci). Chuť jídlům dodávejte především kořením (pozor na hotové směsi z obchodu s obsahem soli) a bylinkami. Řada z nich ostatně napomáhá trávení a zrychluje metabolismus.

Pohyb v hlavní roli

Žena cvičí

Všechna výše zmíněná opatření ale nebudou kompletní, pokud k nim nepřidáte dostatek pohybu. Ten je (nejen) během menopauzy důležitý hned z několika důvodů. Prvním z nich je spalování kalorií – pokud se nebudete hýbat, váš energetický příjem převýší výdej a ručička na váze nebude vaším přítelem. Druhým důvodem je fakt, že pohyb podporuje trávení a je prevencí zácpy i nadýmání, protože ovlivňuje peristaltiku střev. A do třetice – pokud budete pravidelně cvičit, zajistíte si dostatek svalů, které jsou energeticky náročnější než tuk, takže zajišťují rychlejší metabolismus.

Nemusíte být zrovna fanynkou fitness center – cvičit můžete klidně i v pohodlí domova. Snažte se také co nejvíce chodit pěšky, pro zvýšení flexibility kloubů a šlach, jež s věkem také „ochabují“, můžete vyzkoušet jógu nebo třeba pilates. Důležité je, abyste si našla pohybovou aktivitu, která vás bude bavit. Tím se totiž zvyšuje pravděpodobnost, že u ní zůstanete. Mimochodem, nemusíte se bát, že vám cvičení či posilování zabere spoustu času. Když si každý den vyšetříte alespoň půlhodinku, tělo (a postava) vám rozhodně poděkuje.

Pomoc z přírody

Feminus

Významným pomocníkem v boji s nepříjemnými projevy menopauzy mohou být doplňky stravy. Ovšem je třeba vybírat pečlivě! K tomu, aby byl přírodní doplněk stravy efektivní, musí obsahovat účinné látky ve správném množství. Patří mezi ně vitaminy (D3, B6, B12, C, E), minerály (zinek) a také extrakty z bylin (např. kotvičník zemní, ašvaganda, maca).

Pokud hledáte doplněk stravy obsahující všechny látky, vyzkoušejte 100% český přírodní produkt Feminus. Jedinečné složení účinných látek je odpovědné za sílu tohoto českého produktu. Pokud hledáte doplněk stravy zaručující dostatečné dávkování účinných látek, je Feminus nejlepší volbou. Díky svému složení patří mezi nejlepší doplňky stravy pro ženy na trhu. Navíc je certifikován zdravotním ústavem v Praze.