Odbornice radí, jak ve zdraví přečkat léto, když jste těhotná

Zdraví, 1. 8. 2021

Foto: Shutterstock

Říká se, že těhotenství je nejkrásnější období v životě ženy. Některé nastávající maminky s tím ale nemusí souhlasit. Především ty, které prožívají pokročilé stádium těhotenství v horkých letních měsících. Obtížněji se jim dýchá, nemohou se hýbat, musí více pít, častěji chodí na toaletu, natékají jim nohy a o nějakém cestování či bezstarostné dovolené si můžou nechat jen zdát...

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Na letní dny je třeba se důkladně připravit a léto si náležitě, ale hlavně bezpečně užít. Na co by budoucí maminky neměly zapomenout, radí odborná konzultantka a farmaceutka PharmDr. Ivana Lánová.

Pijte, pijte. pijte

Dostatečný příjem tekutin k létu neodmyslitelně patří a v období těhotenství toto pravidlo platí dvojnásob.

V těhotenství by žena měla vypít dva až tři litry tekutin denně. Ve velkém teplu klidně i více než tři litry,“ vysvětluje PharmDr. Ivana Lánová a pokračuje: „Doporučuji pít čistou neperlivou vodu, některé bylinné nebo ovocné čaje. Tyto nápoje vám umožní uhasit žízeň a zároveň vás nejlépe osvěží. Vhodnými tekutinami naopak nejsou perlivé či slazené nápoje.“

Nohy jako konve

Otoky nohou zná asi každá těhotná žena, a především ta ve druhé polovině těhotenství. Jedná se o častý jev, kvůli kterému nemusíte hned běžet za lékařem.

Od otoků nohou si ulevíte například tím, že je dáte do zvýšené polohy, budete se držet spíše ve stínu, dostatečně se ochladíte a budete odpočívat,“ doporučuje Ivana Lánová a pokračuje: „Noste pohodlnou obuv, snažte se dlouho nestát nebo nesedět na jednom místě, a jakmile budete mít možnost, dejte nohy opět do zvýšené polohy.“

Úlevu vám přinesou také krémy a gely určené speciálně pro oteklé a unavené nohy v těhotenství.

Nezapomínejte na pleť

Pleť je v období těhotenství náchylnější na vnější faktory, těhotné ženy by jí tak měly věnovat větší pozornost.

„Před pobytem na slunci vždy doporučuji namazat se krémem s vyšším UV faktorem, který dobře ochrání vaši pokožku. Pro každodenní ochranu jsou ideální volbou BB krémy, které v sobě skrývají vlastnosti krému i make-upu. Pleť nejen hydratují, ale také maskují známky únavy, rozjasňují a chrání před poškozením UV zářením,“ radí Ivana Lánová.

Během těhotenství rychleji cirkuluje krev, díky čemuž je pleť jasnější, ale také se více mastí. Může dojít ke zhoršení akné, vlivem hormonů může dojít i k hyperpigmentaci. Následkem zvětšujícího se objemu především v oblasti břicha mohou ženy často pozorovat strie. Těm se dá předejít pravidelným používáním speciálních krémů, gelů nebo olejů na strie.

„Pokud si nevíte rady, jak se zhoršením stavu vaší pleti naložit, zajděte do lékárny, kde vám vyškolení odborníci doporučí kvalitní produkty přímo na míru vaší pleti,“ doporučuje Ivana Lánová.

Plavání ano, ale…

Větší bříško vás v některých sportech omezí, plavání se ale vyhýbat nemusíte. Uleví bolavým zádům a pomůže vám se efektivně protáhnout. Zvýšenou pozornost je ale třeba věnovat kvalitě vody.

Kvůli možným infekcím, na které jsou těhotné ženy náchylnější, se nedoporučuje navštěvovat přírodní vody, ve kterých se mohou nacházet sinice. Vhodný není ani příliš chlorovaný bazén. Ideální je koupání v domácím bazénu. Pokud tuto možnost nemáte, nezoufejte. V lékárně seženete speciální tampóny určené na koupání, které vás i vaše miminko ochrání před možnou nákazou infekcí,“ říká Ivana Lánová.

Uvědomte si, že pokud je teplo vám, je teplo i vašemu děťátku, které je v bříšku vystaveno ještě o trochu vyšší teplotě. Bříško můžete chladit i obklady. Určitě se nevystavujte přímému slunci a pobývejte ve stínu. V horkých letních dnech choďte na procházku nejlépe brzy ráno, kdy není vše ještě tolik rozpálené.

Co na talíř?

Léto s sebou přináší spoustu lákavých dobrot, navíc chuťové buňky dávají v těhotenství většině žen pořádně zabrat. Platí zde pravidlo „všeho s mírou“ a větší pozornost byste měly věnovat i tomu, kde se stravujete.

„V létě konzumujte hodně ovoce a zeleniny, které vašemu tělu prospějí a zároveň dodají spoustu vitaminů a minerálních látek. Kromě lehkých salátů do svého jídelníčku můžete zařadit také vitaminy ve formě čerstvých džusů a koktejlů, které jsou v horkých letních dnech obzvlášť osvěžující,“ radí Ivana Lánová a pokračuje: „Vyhýbejte se zmrzlině, masu nebo párkům v rychlých občerstveních, majonézovým salátům či chlebíčkům. Riziko potravinové nákazy salmonelózou či listeriózou může mít pro těhotné fatální následky. Pokud máte neodolatelnou chuť na zmrzlinu, raději sáhněte po balených nanukách nebo si udělejte vlastní ovocnou dřeň, kterou samy můžete případně jen lehce osladit.“

Zdroj: TZ Benu


Zobrazit diskuzi ke článku