Jak vám mohou probiotika pomoci při hubnutí

Zdraví, 29. 6. 2020

Foto: Shutterstock

Pořád vás honí mlsná? Stále si nemůžete pomoct, i když ručička na váze ukazuje ne příliš lichotivá čísla? Možná vám chybí jedna důležitá součást zdravého jídelníčku. Co byste si urychleně měli dát?

Střevo je obrovský sklad bilionů bakterií. Některé z nich jsou dobré a ochranné, zatímco jiné organismu neprospívají. Když všechno funguje optimálně, tělo je schopné udržovat zdravou rovnováhu. Stačí však jedna nemoc, lék či změna stravy a bakterie ve střevním traktu začnou růst špatným směrem. Výsledkem je, tedy kromě jiného, přibírání na váze a neschopnost hubnutí, neboť střevní bakterie jsou složitě spojeny s metabolismem, stejně jako s trávicím systémem.

Ostatně dávní není žádným tajemstvím, že obézní lidé mají mnohem méně rozmanitý bakteriální profil zvaný střevní mikrobiom nebo také mikroflóra. I za přejídáním tedy může stát převaha špatných bakterií! Kromě toho hrají střevní bakterie roli při regulaci chuti k jídlu a sytosti.

Viník, o kterém se příliš nemluví

V případě, že „dobré“ bakterie převyšují ty „špatné“, hladiny mastných kyselin s krátkým řetězcem zaznamenají nárůst, což vyvolává produkci hormonů, které regulují chuť k jídlu. Pokud je však tento systém mimo rovnováhu, nemusíte dostat signál, že je vaše břicho syté. Výsledkem je pak začarovaný cyklus. Víc jídla, víc nezvaných návštěvníků, zvyšující se podíl tuku, ubývající hladina mastných kyselin s krátkým řetězcem a další kila navíc. Skutečně to chce přísun probiotik!

Probiotické kmeny jako spása

Ze studie 125 obézních mužů a žen, jejíž výsledky uveřejnil odborný časopis British Journal of Nutrition, vyplynulo, že probiotická suplementace pomohla „prostorově výraznějším jedincům“ zhubnout a následně si udržet úbytek hmotnosti po dobu 24 týdnů – tedy za předpokladu, že sledovaní dobrovolníci upravili svůj jídelníček a snížili denní příjem kalorií. Aby však byla jistota, že se to stejné povede i vám, měli byste vsadit na nejlepší probiotické kmeny.

Ačkoli je zapotřebí více výzkumu k identifikaci konkrétních kmenů a dávek probiotických bakterií, existuje několik probiotických kmenů, které se doopravdy tváří víc než slibně. Patří k nim bifidobacterium lactis B420, lactobacillus rhamnosus CGMCC1.3724, lactobacillus gasseri BNR17, bifidobacterium breve B3, jež jsou k dostání v doplňcích stravy.

Každý z těchto kmenů byl specificky studován z hlediska jejich vlivu na hmotnost a bylo zjištěno, že každý z nich má příznivé účinky na tělesný tuk, obvod pasu, viscerální tuk a kontrolu glukózy.

Nezapomeňte na stravu a životní styl

Pokud užíváte probiotický doplněk s vidinou lepší postavy, věřte, že jen on na vaše plány nestačí. Jezte méně a více se pohybujte. Pořád platí, že jedno i druhé patří k základním pilířům hubnutí.