Jak správně užívat vitaminy a minerály, ale byly skutečně účinné

Zdraví, 15. 11. 2020

Foto: Shutterstock

Myslíte si, že látky zlepšující imunitu a podporující celkovou kondici můžete konzumovat kdykoli se vám zachce? Chyba lávky. Kdy je na ně ideální čas a proč zjistit, jak je to s jejich propustností ve vodě či v tucích?

V dnešní době se na nejrůznější výživové doplňky klade velký důraz. Z části i kvůli tomu, že hříchem moderní populace je nevhodné stravování, v němž ovoce a zeleninu nahrazují tuky a sacharidy. Vzhledem k tomu, že většina lidí nehodlá nic podcenit, polyká „béčko“, „céčko“ i „áčko“ ostošest. Patříte mezi ně i vy? Pak byste měli vědět, jak konzumaci důležitých látek co nejvíce zefektivnit.

Správné načasování je základ

„Málokdo si je vědom toho, že vitaminy a minerály se mají užívat vždy s jídlem. Když se najíte, ve vašem těle se ihned spustí celá řada trávicích procesů, jež optimalizují vstřebávání klíčových živin. Rovněž můžete předejít nevolnosti, kterou hodně osob z doplňků stravy pociťuje,“ vysvětluje americký lékař a vědecký výzkumník Duffy MacKay. Odborník zároveň připouští, že z tohoto pravidla existuje výjimka, kterou je železo. Tento prvek je prý lepší dopřávat si na lačný žaludek.

Čtěte mezi řádky

Doktor vám předepsal prášky na tlak a berete ještě něco na cholesterol? Medikamenty si s vitaminovými doplňky nemusí vůbec rozumět. Může nastat situace, že jedno či druhé bude méně účinné. Nebo dojde k zesílení účinků, což zvyšuje riziko předávkování.

„Například vápník narušuje absorpci běžně doporučovaných léčiv na štítnou žlázu. A mnoho pacientů užívá obojí najednou. Je proto dobré celou věc prodiskutovat se svým lékařem,“ objasňuje výše jmenovaný expert.

Zjistěte, jak je to s propustností

„Znalost rozdílu mezi rozpustnými látkami v tucích a ve vodě vám pomůže z vitaminů vytěžit maximum. Ty rozpustné v tucích, jmenovitě A, D, E a K, se mohou hromadit v organismu. To představuje nebezpečí přesycení. Naopak ve vodě rozpustné vitaminy, jako jsou vitaminy B, tedy folát, thiamin, riboflavin, niacin, kyselina pantotenová a biotin, dále pak B6, B12 a vitamin C, se vylučují močí, takže jich vždy získáte optimální množství,“ zdůrazňuje specialista Duffy MacKay.