Tipy, které vám pomohou zvládnout podzimní depresi

Zdraví, 7. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Podzim je znovu tu a sychravé počasí a pracovní kolotoč se ne vždy obejde bez nepříjemných průvodních okolností způsobených sezonní podzimní depresí nebo výkyvy nálad. Jak se vyhnout skleslosti, špatné náladě či únavě?

Podzimní deprese dnes trápí stále více lidí. Kritickým měsícem je především říjen – tělo si musí zvykat na tmavé a mlhavé počasí nebo na přechod na zimní čas. Nejedná se však o bezvýchodnou situaci, i podzim si můžete užít naplno.

Mezi běžné projevy deprese patří zpomalení fyzického pohybu, řeči nebo myšlenkových procesů. Objevovat se může i bolest hlavy, zad či žaludku a problémy se spánkem. K depresi patří také smutek, skleslost, úzkost a přecitlivělost, dokonce až hněv, podrážděnost a agresivita. Změny můžete pociťovat, i co se týče chutí. V neposlední řadě se postižený může potýkat se sexuální dysfunkcí.

Důležité je jakémukoli stavu mysli věnovat pozornost, ne před ním utíkat. Proti podzimní depresi existuje spousta možností účinné léčby, které příznaky zmírní či zcela odstraní a vy si budete užívat barevný podzim v celé jeho kráse.

Vsaďte na živiny

Naše duševní rovnováha a zdraví jsou úzce spojeny s dostatkem vitaminů a živin. Nezapomeňte tedy na pravidelnou konzumaci ovoce a zeleniny. Naopak se vyhněte mastným a těžkým jídlům.

Antidepresivně působí především vitaminy C a D. Proti úzkosti a depresi jsou také velice účinné doplňky stravy s obsahem látky l-tryptofan, která napomáhá k lepšímu usínání a spánku a poskytuje psychické uvolnění. Účinek tryptofanu je i ve formě doplňků stravy ovlivňován skladbou stravy, kterou přijímáme. Je vhodné přijímat ho nikoli čistý, ale ve formě speciálních směsí, které tento vliv podstatně snižují.

Budiž světlo

Terapie světlem je uznávaná léčebná a preventivní metoda, která pomáhá překonávat únavu a ospalost. Pro co největší účinnost je třeba ji provádět každý den minimálně 30 minut.

Pomozte si vůní

Aromatické oleje se skvěle hodí pro navození příjemných pocitů, optimismu či na povzbuzení duchovního vědomí. Pravé přírodní oleje s léčivou silou rostlin mají výrazné účinky.

Buďte pozitivní

Vyhněte se negativním myšlenkám. Těšte se z maličkostí, obklopte se pestrými barvami nebo jen poslouchejte svou oblíbenou hudbu.

Nebojte se pohybu

Pohyb perfektně účinkuje proti depresi. Na podzim se skvěle hodí jóga, pilates či tanec (a stačí, když se jim budete věnovat doma, nemusíte nikam do fitness centra). Nejenže se budete cítit lépe, ale náladu vám jistě zlepší i shozená kila.

Relax pomáhá

Najděte si čas pro sebe, kdy nebudete myslet na žádné problémy. Zkuste relaxační masáž, vyjeďte si do přírody – zkrátka cokoli, co pro vás bude tím pravým odpočinkem.