Nejčastější podzimní neduhy a jak jim předcházet

Z přírody, 30. 9. 2019

Foto: Shutterstock

Ačkoli barevné listí ze stromů mnohé z nás naplňuje radostí, o podzimních mlhách, sychravém počasí a nedostatku slunečních paprsků už se to říci nedá. A tak není divu, že v tomto období řešíme nejrůznější neduhy od rýmy až po depresivní stavy. Jak se jim letos vyhnout?

Podzim všeobecně přináší velké změny – výrazné ochlazení a zkracování dne ve prospěch temných večerů a nocí má velký vliv i na naše duševní a tělesné zdraví. Výkyvy nálad a nachlazení jsou častými průvodními znaky měnícího se ročního období. Jaké jsou další projevy podzimního počasí na našem zdraví a jak se proti tomu bránit?

Nálada pod psa

Změna teplot, počasí a zkrácení dne. Není divu, že podzim se přímo promítá i do toho, jak se cítíme. Sport jde po létě do ústraní a lidé málo vycházejí ven, raději se zavírají doma a relaxují jen pasivně. Podzim je také období pestrých barev, prodlužujících se večerů a létajících draků, nenechte si ho proto zkazit depresí.

Zajděte si na masáž, pokud se cítíte unavení a ve stresu. Na uvolnění odborníci doporučují aromaterapeutickou, čokoládovou nebo masáž lávovými kameny. Nezapomínejte na pohyb, který pomáhá vyplavovat hormony štěstí. Nejpřirozenější je chůze, takže pro začátek choďte do práce či na nákupy pěšky.

Chcete vyzkoušet něco nového? Teď je ideální čas na zápis do kurzů! Vyberete si tanec, jógu nebo thajský box. Neváhejte se pustit do něčeho, co vás vždy lákalo. Posílíte psychické i fyzické zdraví.

Vodovod místo nosu

Existuje vůbec účinná prevence proti rýmě? Stoprocentní ochrana před kapénkovou infekcí neexistuje, ale částečně jí lze předcházet. Rýma je především virová infekce a vyhnout se jí jde jen těžko, protože druhů virů je velké množství.

Nejlepší prevencí je posilování obranyschopnosti organismu otužováním, zdravou výživou bohatou na ovoce, zeleninu, podáváním vitamínů a volbou vhodného oblečení. Bylinky, ovoce a zelenina jsou velkou zbraní v boji proti nachlazení a rýmě. Účinnými pomocníky jsou například cibule, černý bez, lipový květ, jitrocel či šalvěj. Všeobecně známé přírodní antibiotikum je také česnek.

Hlídejte si záda

Většinou je za bolestí zad nějaký vnější faktor. Bývá to nepřiměřená fyzická aktivita, špatný pohyb v předklonu nebo rotace. Poznáte to neomylně tak, že uděláte špatný pohyb a ustrnete v dané pozici. Pohnout se zpět je zdrojem ještě palčivější bolesti. Tehdy přesně víme, co bolest způsobilo, a s tím potom přicházíme za lékařem nebo fyzioterapeutem.

Avšak na podzim přibývá lidí, kteří si původce bolesti nejsou vědomi. Na podzim se totiž objevují nejen virové epidemie, ale také epidemie problémů především s krční páteří. Výjimkou nejsou ani bolesti hrudní a bederní části páteře. Za vším stojí podcenění teplotních změn, přebíhání z vnitřních a venkovních prostor s různou teplotou a nevhodná volba oblečení. Stačí se jen zlehka zpotit cestou do práce, vystoupit z tramvaje, kdy spodní část zad nebo krk ofoukne mrazivý ranní vítr, a může se stát, že se druhý den ráno z postele ani nezvednete.

Přibývá těch, kteří bolest hned nechtějí řešit tabletkami. Léky proti bolesti sice rychle a spolehlivě zaberou, ale jsou to chemické látky, které tělo těžko zpracovává a odbourává. Zvláště pro zmírnění lehké a střední bolesti se osvědčily léčivé přípravky na rostlinné bázi či homeopatika.