Co jsou superpotraviny a na co si dát pozor při nákupu

Z přírody, 23. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Když se řekne superpotravina, mnozí si pod tímto názvem představí nějaké exotické ovoce, semínka nebo třeba zelený prášek. Věříme i tomu, že tyto potraviny mají nějakou přidanou hodnotu nebo jsou dokonce zázračné. Je to pravda nebo pouhý marketing? Případně jaké superpotraviny máme zařadit do jídelníčku?

Superpotravina je, když…

Za superpotraviny neboli superfoods se považují potraviny, které mají výjimečně vysoký obsah určitých živin na gram hmoty. Specificky se tedy jedná o potraviny hodně koncentrované. Proto se tak typicky označují zejména různé dehydrované prášky nebo specifické druhy semínek. „V opačném případě bychom vlastně mohli za superpotraviny označit vše, co roste v přírodě nebo je třeba bio. To znamená od třešní přes cibuli až po mrkev, jenže tam je potřeba sníst vysoký objem pro dosažení stejného objemu živin a to je v čerstvém stavu náročnější,“ vysvětlujete zakladatelka společnosti zabývající se výrobou raw produktů Ing. Mgr. Tereza Havrlandová. „Mezi známé superpotraviny patří například kořen maca, chlorela, chia semínka, kakaové boby, spirulina, sušená šťáva z mladého ječmene nebo borůvkový a acaí prášek,“ dodává Tereza Havrlandová.

Pozor hlavně na kvalitu

V dnešní běžné stravě ubývá obsah živin a to zejména v důsledku jejich špatného pěstování. Obrovské množství plodin vyrůstá z prakticky mrtvé země, která je napuštěná nejrůznějšími chemikáliemi. Rostliny a plodiny vypěstované takto nešetrným způsobem nepředstavují pro tělo plnohodnotnou stravu, ale dokonce můžou způsobovat různé alergie, intolerance a civilizační onemocnění. A platí to bohužel i pro některé superpotraviny, od kterých očekáváme vysoký obsah živin. „Pokud chcete pro své tělo i přírodu to nejlepší, jezte co nejvíce potravin v bio kvalitě. Nejenže tím tělu dodáte skutečné živiny, ale ještě podporujete bio farmáře, kteří obnovují a udržují přírodu,“ doporučuje Tereza Havrlandová.

Exotické superpotraviny, které stojí za vyzkoušení

Acai berry

Acai berry

Tyto drobné plody jsou velmi vzácné antioxidanty, které jsou známé svými blahodárnými účinky na snižování cholesterolu v krevním oběhu a blahodárně působí i na paměť. „Acai se dá u nás koupit pouze v prášku a jeho hlavním benefitem je vysoký obsah antioxidantů“, říká Tereza Havrlandová.

Maca

Maca

Maca má pozitivní vliv na libido a mužskou potenci, ale i na ženskou hormonální rovnováhu, plodnost, regulaci cyklů či zmírnění projevů menopauzy. Konzumace této superpotraviny dále přispívá k celkové pohodě a zkoumá se i její pozitivní vliv na sportovní výkonnost, rychlejší svalovou regeneraci a posílení imunity. Maca je také dobrý adaptogen. Zvyšuje odolnost organismu proti stresovým situacím a působí proti depresím. Podle průzkumů zlepšuje také paměť, koncentraci a pomáhá proti chronické únavě.

Chia semínka

Chia semínka

Chia semínka skvěle zasytí a mají nižší glykemický index. Tvrdí se o nich, že slouží jako prevence proti Alzheimerově chorobě a mají pozitivní vliv i na kůži a mozek. Dalším benefitem chia semínek je vyšší obsah omega-3 mastných kyselin, na které bychom v našem jídelníčku neměli zapomínat. Výborně se hodí k přípravě pudinků, ideálně v kombinaci s čerstvým ovocem a oříšky.

Goji

Goji

Goji neboli kustovnice čínská se pyšní především svými skvělými antioxidačními účinky. Kustovnice čínská dokáže harmonizovat činnost jater a ledvin, posiluje obranyschopnost organismu, působí proti alergiím, astmatu a dokonce posiluje zrak. Za zmínku stojí poměrně vysoký obsah železa, zinku, mědi, manganu a chromu.

Chlorella

Chlorela

Chlorella je oblíbená sladkovodní řasa nabitá antioxidačními vlastnostmi chlorofylu. „Chlorella je specifická svými detoxikačními schopnostmi. Její buněčná struktura na sebe dokáže vázat toxiny a odvádět je z těla ven. Mimo jiné i těžké kovy,“ říká Tereza Havrlandová.

Spirulina

Spirulina

Spirulina obsahuje vysokého množství vitaminů, minerálů, aminokyselin, vlákniny, enzymů a dalších látek. Podobně jako chlorella pomáhá s doplněním železa a vitaminů ze skupiny B. Je bohatá na kyselinu listovou a vitamíny D, K, A, E, vápník, hořčík a draslík. Zajímavé je i to, že spirulina může hrát roli ve sportovní výkonnosti. Prý umí podpořit tukový metabolismus a ochránit svalovou hmotu.

Baobab

Baobab

S touto superpotravinou se můžete setkat nejčastěji ve formě prášku. „Baobab prášek je specifický svou sladkokyselou chutí. Pyšní se vysokým obsahem vitamínu C, který se podílí na chodu mnoha tělesných funkcí našeho organismu,“ tvrdí Tereza Havrlandová.

Guarana

Guarana

Guarana se řadí mezi tzv. povzbuzující superpotraviny. Guarana povzbuzuje, stimuluje pozornost, snižuje únavu, ale na rozdíl od kofeinu je k tělu mírnější, ohleduplnější a nezpůsobuje pálení žáhy. Při dlouhodobější konzumace umí dokonce zvýšit mentální výkonnost, podporuje dlouhodobou paměť a pomáhá i lépe odolávat napětí a stresu.

Lucuma

Lucuma

Lucuma je aromatické ovoce, které je dnes mimořádně hodnocené pro své bohaté nutriční vlastnosti. Podobně jako baobab se s ním setkáte nejčastěji v podobě prášku. Prášek z lucumy má výrazně sladkou oříškově-krémovou chuť s nádechem karamelu. Můžete jej použít jako náhradu mouky do sladkých pokrmů nebo třeba oslazení snídaňové kaše.

Aloe vera

Aloe vera

Tato rostlina obsahuje látky, které jsou účinné v boji proti paradentóze, ekzémům, rakovině střev a cukrovce. Kromě toho je aloe vera bohatá na hořčík, zinek, vápník, vitamíny A, C, vitamín B12 a další. Má i silné protizánětlivé a antibakteriální účinky.

A co ty české?

Ačkoliv se superfoods obvykle spojují s exotikou, není tomu tak. I u nás pěstujeme superpotraviny, které rozhodně nejsou horší než ty zahraniční! Věděli jste, že českou supepotravinou je česnek nebo cibule? Česnek má dobré antibakteriální účinky. Stejně tak obsahuje spoustu antioxidantů cibule.

Cibule a česnek

Tereza Havrlandová však upozorňuje na to, že česnek a cibule mohou způsobovat zažívací potíže. Málokoho by pak nejspíš napadlo označit za superpotravinu vločky. Ovesné vločky obsahují kromě komplexních sacharidů také hořčík, zinek, vitamín B a cennou vlákninu. Pokud si z nich ráno připravujete ovesnou kaši a přidáte si do ní navíc čerstvé borůvky a lněné semínko, dodáte svému tělu řadu prospěšných látek.

Ovesné vločky

Skutečnou superpotravinou v Česku je ale podle Terezy Havrlandová třeba sušený rakytníkový prášek anebo kvašené zelí.