Živiny, které vaše tělo nutně potřebuje, a kde je hledat

Výživa, 18. 7. 2021

Foto: Shutterstock

Pokud nejíte dostatek ovoce, zeleniny či mléčných výrobků, nejste sami. Připravujete tím však své tělo o důležité látky. Které to jsou a kde je najít?

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

„Hodně lidí jí více než je třeba, zároveň ale svému tělu nedodává dostatek živin. Často konzumujeme potraviny s vysokým obsahem kalorií, tuků a cukru, v nichž schází důležité vitaminy a minerály. Zároveň nejíme dostatek ovoce a zeleniny, které patří mezi nejbohatší zdroje těchto zdraví prospěšných látek. Nízká konzumace mléčných výrobků zase může vést k nedostatku vápníku a vitamínu D“, vysvětluje expertka na výživu Susan Bowerman.

Není tedy žádným překvapením, že vitamíny a minerály chybějící v jídelníčku mnoha z nás, jsou zejména ty, které se hojně vyskytují právě v ovoci, zelenině a mléčných výrobcích. Ověřte si, zda každý den přijímáte dostatečné množství těchto pěti důležitých látek.

Kyselina listová

Proč je důležitá: Kyselina listová (či tzv. folát, což je forma, v níž se vyskytuje v potravě) je jedním z osmi B vitaminů potřebných k vytváření a údržbě buněk, a to především v období zvýšeného buněčného růstu. Proto je velmi důležitá její konzumace před a během těhotenství. Kyselina listová slouží mimo jiné k vytváření genetického materiálu a červených krvinek.

Kde ji najdeme: Jak název napovídá, nejhojněji se vyskytuje v zelené listové zelenině. Najdeme ji rovněž v chřestu, brokolici, avokádu, citrusech či luštěninách a oříšcích.

Vitamin A

Proč je důležitý: Klíčovou funkcí vitaminu A je podpora zdravého zraku. Má ústřední funkci při přenosu signálů z oka do mozku. Vitamin A dále podporuje kožní a sliznicové membrány, které tělu slouží jako přirozená bariéra proti infekcím. Přispívá rovněž ke zdravému fungování rozmnožovacího a imunitního systému.

Kde ho najdeme: Ve své aktivní formě, kterou naše tělo dokáže okamžitě využít, se vitamin A nachází v některých živočišných produktech jako vajíčka, játra nebo máslo. Většinu této důležité látky však získáváme prostřednictvím betakarotenu, který je v těle přeměněn na aktivní formu vitaminu A. Betakaroten je barvivo, které dodává ovoci a zelenině tmavě zelenou, žlutou a oranžovou barvu. Nachází se v barevných potravinách včetně mrkve, dýní, broskví, meruněk, papáji, sladkých brambor, brokolice a listové zeleniny.

Vápník

Proč je důležitý: Nejvíce zastoupeným minerálem v lidském těle je právě vápník, který je uložen především v zubech a kostech. Většina lidí si uvědomuje, jak důležitý pro tyto části těla vápník je, má však i jiné funkce. Hraje důležitou roli v procesu svalových stahů, pomáhá regulovat srdeční tep
a podporuje imunitní systém.

Kde ho najdeme: Ačkoli si většina lidí spojuje vápník především s mléčnými výrobky, které patří
k nejbohatším zdrojům, najdeme ho také v listové zelenině, tofu, luštěninách a mandlích.

Vitamin D

Proč je důležitý: Vitamin D stimuluje vstřebávání vápníku a fosforu ze zažívacího traktu. Je proto nezbytný pro vývoj a zdraví kostí a zubů, kam jsou tyto minerály ukládány. Podporuje také zdravé fungování svalů a imunitního systému.

Kde ho najdeme: Naše tělo je schopné vitamin D samo vytvářet, pokud je vystaveno dostatku slunečního záření. Proto se vitaminu D někdy přezdívá „sluneční vitamin“. Mnoho lidí však nemusí mít slunečního záření dostatek, a to z mnoha důvodů. Přírodních zdrojů vitaminu D je pouze několik. Především jsou to tučné ryby, vaječné žloutky a játra. V mnoha zemích je o vitamin D obohacováno také mléko.

Draslík

Proč je důležitý: Draslík přispívá ke správnému fungování nervové soustavy, pomáhá k udržování zdravého krevního tlaku a podporuje extrakci živin z potravy.  Všechny naše svaly včetně srdce navíc potřebují draslík ke správnému stahování.

Kde ho najdeme: Ovoce a zelenina jsou plné draslíku. Nejlepšími zdroji mezi ovocem jsou meloun, banán, avokádo, meruňky, citrusy a jahody. Ze zeleniny zase sáhněte po rajčeti, mrkvi, špenátu nebo brokolici. Dobrým zdrojem draslíku je rovněž mléko.

Zdroj: TZ Herbalife Nutrition


Zobrazit diskuzi ke článku