Toužíte po svalech místo tuku? Zařaďte na talíř tyto zdroje proteinů

Výživa, 23. 7. 2021

Foto: Shutterstock

Svaly, svaly, svaly. Díky nim postava vypadá lépe, má příjemnější tonus a navíc svalová hmota spaluje více kalorií z okolních tukových tkání. Proto hraje klíčovou roli v redukci hmotnosti. Bez těch správných bílkovin se však nevybuduje. Vsázíte na ty správné?

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Máte-li určité cíle, kterých při cvičení toužíte dosáhnout, je důležité sledovat nejen svůj pohybový plán, ale hlavně jídelníček. Je jedno, jestli chcete hubnout nebo budovat svalovou hmotu. V obou případech tělo potřebuje určitý podíl sacharidů, tuků a bílkovin. A právě poslední jmenovaná položka je pro někoho oříškem. Víte, v čem proteiny hledat?

Mléčné výrobky

Mléčné výrobky

Mléko je jednou z potravin, které vám mohou pomoci splnit vaše každodenní nutriční požadavky a fitness cíle. Obsahuje syrovátku a kasein, látky, které poskytují aminokyseliny nezbytné pro budování svalové hmoty. Potřebné aminokyseliny se však ukrývají i v tvarohu. Přestože nemá tolik syrovátky a kaseinu, dodává tělu vápník a vitaminy, které posilují kosti a podporují metabolismus. Pokud nejste fanouškem sýrů nebo mléka, zvolte jogurt s probiotiky, přítele vašich střev.

Vejce

Vejce

Populární potravina, která se dá upravit na tisíc způsobů? To je vejce bohaté na bílkoviny a aminokyseliny, jako je leucin. Ty jsou nápomocné při syntéze kosterního svalstva. Některým lidem je sympatičtější vaječný bílek, jiní dávají přednost celým vajíčkům. Záleží na vás.

Kuřecí prsa

Kuřecí prsa

Mnoho druhů masa budování svalové hmoty svědčí. Mezi nejlepší varianty patří kuřecí prsa coby vyhledávaný zdroj bílkovin s nízkým obsahem tuku. Navíc, pokud z kuřete odstraníte kůži, je vlastně nízkoenergetickou a neškodnou potravinou. Občas ho proložte i masem hovězím – libovým. Je bohaté na železo, jež má příznivé účinky na zdraví.

Ryby

Ryby

Tuňák, losos, nebo třeba tilápie. Ryby jsou kombinací bílkovin a omega-3 mastných kyselin. Chutnají upravené v páře nebo pečené. Ovšem i další vodní dary poskytují nemálo bílkovin. K takovým patří třeba krevety.

Quinoa

Quinoa

Merlík čilský neboli quinoa je bezlepkové zrno s vysokým obsahem proteinů a nízkokalorickým profilem. Quinoa je nabitá všemi devíti aminokyselinami a vaří se ve stejném poměru jako rýže. Na jeden šálek připadnou dva šálky vody nebo vývaru.

Luštěniny

Luštěniny

Čočka, cizrna, sója. Variabilní a chutné dobroty slušně zasytí a jsou prospěšné pro ty, kdo se snaží o budování svalové hmoty. Jak často je konzumujete?

Konopná semínka

Konopná semínka

Semena konopí jsou rostlinným zdrojem bílkovin a zároveň úplným proteinem, což znamená, že obsahují všech devět esenciálních aminokyselin. Přidávejte je do koktejlů a posypte jimi svou oblíbenou snídani. Svaly vám poděkují.

Zdroje: HelpGuide.com; MedicalNewsTosay.com; BBCGoodFood.com


Zobrazit diskuzi ke článku