Tipy na rychlé a zdravé snídaně pro děti, kterým neodolají

Výživa, 1. 5. 2021

Foto: Shutterstock

Když přijde na řadu snídaně, rychlost a pohodlí často vítězí nad zdravím. Nejčastější překážkou na cestě k výživnější snídani bývá nedostatek času a přílišné úsilí, které je podle mnohých nezbytné k přípravě.

Pro zaneprázdněné rodiče je často obtížné skloubit práci a péči o děti. Nechceme, aby naši nejmenší přišli pozdě do školy, ale zároveň se snažíme, aby nevynechávali snídani. Ta na sebe ale ve spěchu nejčastěji bere podobu průmyslově zpracovaných obilných produktů, jako jsou cereálie, kupované vafle, palačinky, toasty či rohlíky. Děti tak se snídaní přijímají velké množství nezdravých rafinovaných sacharidů a jen velmi málo bílkovin. Příjem ovoce je rovněž nedostatečný.

Jak by měla vypadat

„Úkolem snídaně není jen zasytit. Děti potřebují pro správnou výživu zdroj zdravých sacharidů, jako jsou například celozrnné pečivo nebo cereálie, a také vitaminy a vlákninu obsaženou v ovoci. Jen tak mohou získat dostatek živin pro správné fungování mozku a svalů. Dostatečná ranní dávka bílkovin z vajíček nebo mléčných výrobků děti nejen zbaví hladu, ale budou díky ní i bystřejší a čilejší,“ říká expertka na výživu Susan Bowerman.

Pro děti je důležité, aby přijímaly celé spektrum pro tělo důležitých vitaminů a minerálů, jako jsou vápník, vitamín D, draslík či již zmíněná vláknina. „Všechny tyto látky mohou děti získat ze snídaně obsahující čerstvé ovoce, mléčný výrobek a celozrnnou obilovinu,“ dodává Bowerman.

Nápady na rychlou a zdravou snídani

Ráno máme obvykle naspěch. Cesta nejmenšího odporu, co se snídaně pro děti týče, tak může být lákavá. Pokud navíc samotné děti tvrdí, že nemají hlad, proč je nutit? Uspěchaní rodiče často věří, že koupit dětem něco cestou do školy je snadnější a rychlejší než jim pomoci s přípravou zdravé snídaně doma. Přinášíme vám proto recepty a tipy, díky kterým dokážete společně se svými ratolestmi vykouzlit každé ráno jednoduché, ale výživné snídaně.

Cereálie s vysokým obsahem vlákniny s mlékem a ovocem

Většina snídaňových cereálií pro děti obsahuje málo vlákniny a hodně cukru, ale existují i zdravější varianty, které budou vašemu dítěti chutnat. Cereálie s vysokým obsahem vlákniny ve tvaru vloček či malých sušenek se dětem většinou líbí. Spolu s živočišným či rostlinným mlékem bohatým na bílkoviny a ovocem pak představují vyváženou snídani.

Plátek celozrnného toustu s jogurtem a ovocem

Zatímco se budou tousty opékat, nechte děti připravit si vlastní jogurtové „parfaity“ do skleničky prokládáním vrstev bílého jogurtu bobulemi oblíbeného ovoce, oříšky, semínky a skořicí. Pokud bude jogurt příliš trpký, přidejte kapku medu – i tak bude snídaně obsahovat mnohem méně cukrů, než kolik se nachází ve slazených jogurtech z obchodu.

Proteinové smoothie z mixéru

Začněte mlékem s vysokým obsahem bílkovin, ať už živočišným nebo rostlinným. Jako další zdroj bílkovin můžete použít oříškové máslo, semínka nebo lžíci tvarohu. Zapojte také děti a nechte je přidat další oblíbené ingredience jako je avokádo, mrkev, špenát, ovesné vločky nebo různá koření. Vše promixujte s čerstvým či mraženým ovocem a máte hotovo.

Pizza omeleta

Jaké dítě by pohrdlo pizzou k snídani? Na hotovou omeletu přidejte předpřipravenou rajčatovou omáčku na pizzu, posypte nastrouhanou mozzarellou a podávejte s čerstvým ovocem.

Celozrnné jahodové vafle

Vafle si můžete připravit dopředu a nechat je zamrazit. Místo bílé mouky použijte celozrnnou variantu, část cukru můžete nahradit rozmačkaným banánem nebo medem. Ráno stačí vafle zkrátka opéct, aby se prohřály, potřít ricottou a zasypat krájenými jahodami.

Vajíčka z mikrovlnné trouby

Vezměte velký hrnek, vytřete ho olejem a vyklepněte do něj dvě vajíčka. Důkladně je rozmíchejte a vložte na 1 minutu do mikrovlnné trouby. Nechte děti, aby si vybraly, čím si vajíčka posypou. Skvělá je nadrobno krájená zelenina či strouhaný sýr. Po posypání opět vložte do mikrovlnné trouby na dalších 30-60 sekund, dokud se přísady neprohřejí a sýr nerozpustí.

Směs s vločkami a ovocem

Další ze zdravých snídaní, jejichž přípravu děti milují. Smíchejte 1/3 hrnku mléka, 1/4 hrnku ovesných vloček, 1/4 hrnku řeckého jogurtu, 2 čajové lžičky chia semínek, 1 čajovou lžičku mleté skořice a 1/4 hrnku bobulí, např. borůvek či malin. Dobře promíchejte a přes noc nechte v ledničce. Pokud nechcete snídani konzumovat studenou, můžete ji ráno ohřát v mikrovlnné troubě.

Avokádový toust s vajíčkem natvrdo

Děti rády jedí to, co dospělí, a tato snídaně se skvěle hodí pro celou rodinu. Avokádo rozmačkejte a namažte na plátek celozrnného toustu či chleba, přidejte uvařené vajíčko a dochuťte solí a pepřem. Dospělí a větší děti ocení navrch plátek červené cibule, krájené rajče nebo dokonce kapku pálivé omáčky.

Ovocné špízy a jogurt

Napíchněte celé jahody a kusy banánu, melounu a ananasu na špejle. Děti si pak mohou ovoce namáčet například do domácího vanilkového jogurtu.

Nebojte se zbytků

Nikde není psáno, že na ráno se hodí jen typická snídaňová jídla! Některé děti uvítají včerejší polévku, orestovanou zeleninovou směs či pomazánku z předchozího dne.

Nezapomínejte, že plné břicho automaticky neznamená dostatek živin. Ačkoli je snídaně nedůležitějším jídlem dne, zdravé a vyvážené potraviny by měly být obsaženy v každém hlavním pokrmu i svačině. Nejenže tak dítěti poskytnete vše, co jeho tělo potřebuje, ale navíc u něj vytvoříte i zdravé návyky.


Zobrazit diskuzi ke článku