Tekutý cukr je zákeřnější než ten klasický

Výživa, 20. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Co je to tekutý cukr a proč je horší než ten, který je uložen v potravinách? Na svůj oblíbený nápoj si dejte mnohem větší pozor! Příliš mnoho cukru tělu prokazatelně neprospívá.

Způsobuje nárůst tělesné hmotnosti, zvyšuje riziko onemocnění srdce, spojuje se s akné, přispívá ke vzniku zánětů a vysokých hladin triglyceridů – to všechno jsou rizikové faktory srdečních chorob. Co si však lidé neuvědomují, je, že není cukr jako cukr. Ten v tekuté formě bývá zvlášť škodlivý, což je důvod, proč jsou oblíbené nejmenované nápoje s bublinkami tak zákeřné.

Dám si ještě jednu skleničku!

Vědci apelují na to, že cukr v nápojích je často vysoce koncentrovaný a snadno a rychle se konzumuje už jen proto, že pocit sytosti vytváří mnohem pomaleji. Hlavním problémem tekutých kalorií je však to, že je mozek neregistruje stejným způsobem jako kalorie z pevného jídla. A jak je to s nutričními hodnotami?

355 mililitrů sody dodá tělu 151 kalorií a 39 gramů cukru, u slazeného ledového čaje je to 144 kalorií a 35 gramů cukru, neslazená hroznová šťáva organismu poskytne 228 kalorií a 54 gramů cukru, u oblíbeného sportovního nápoje je to 118 kalorií a 22 gramů cukru. A s jídlem roste chuť, jak se říká.

Který nápoj je ten nejlepší?

Jistý experiment totiž prokázal, že když vypijete 450 kalorií v tekuté formě, později během dne přijmete těch kalorií ještě mnohem víc. (Navíc oxid uhličitý obsažený v sycených nápojích působí jako kyselina, která zvyšuje odpovědi na další chutě, kam patří i cukr.) A co se týče sladidel, včetně medu, agávového nektaru a ovocné šťávy, mají stejný „nešvar“. Přebytek fruktózy navíc souvisí s přibýváním na váze a zdá se, že její vysoký příjem podporuje ukládání tuku v břiše, což podporuje onemocnění.

Zkrátka a dobře, když konzumujete více fruktózy, než si játra mohou uložit jako glykogen, přemění se fruktóza na tuk, což může vyvolat zánět, rezistenci na inzulín a onemocnění jater. Platí tedy, že s každým slazeným nápojem stoupá riziko zdravotních problémů. Za ideální se pak považuje množství do 60 mililitrů tekutého cukru denně. Obyčejná voda je tak stále tím nejzdravějším nápojem, který můžete pít.