Překvapivá svačina, která pomůže při hubnutí a dodá tělu vlákninu

Výživa, 18. 11. 2020

Foto: Shutterstock

Popcorn a dieta? Skvělé spojení! Kromě jiných benefitů dokonce obsahuje víc železa než špenát. A ten bledne závistí! Zapomeňte na popcorn, co se podává v kinech. Jak si pochutnat zdravěji?

Nejzdravějším typem popcornu je ten připravený cirkulací vzduchu (bez oleje), například v troubě či s pomocí speciálního popcornovače. V tomto případě počítejte pouze s 30 kaloriemi na šálek. To mastné a dochucované cosi, co si koupíte k filmu, už je jiná písnička.

Střední a vetší velikost kbelíčku „obohatí“ vaše tělo o 1200 kalorií a 60 gramů nasyceného tuku. Evidentně z toho první varianta vychází o dost lépe. Navíc se dá zdravější verze dochutit kořením, například chilli, kari, skořicí či kapkou olivového oleje. Takováhle dobrota pak patří na seznam žádoucích pochoutek, a to hned z několika důvodů.

Boj proti zánětu

Podle analýzy z roku 2019, již uveřejnil časopis Antioxidants, je popcorn nabitý polyfenoly, sloučeninami nalezenými v rostlinách, které působí jako antioxidanty snižujícími zánět. (Jedna porce popcornu přitom může obsahovat až 300 mg polyfenolů.) A co víc, polyfenoly blokují enzymy, které regulují šíření rakovinných buněk, na což upozorňuje Americký institut pro výzkum rakoviny.

Ten také poznamenává, že příjem ovoce a zeleniny je díky vysoké koncentraci již uvedených polyfenolů klíčový, nicméně i popcorn je zdravou alternativou. Obecně vzato, potraviny bohaté na tyto látky také zabraňují kardiovaskulárním onemocněním.

Více vlákniny

Popcorn je jedno z těch občerstvení, které se dá stoprocentně označit za nezpracované celé zrno plné vlákniny. Nerozpustná vláknina pomáhá udržovat trávicí trakt pod kontrolou a zabraňuje zácpě. Díky konzumaci 3 šálků své tělo obohatíte o 3,5 gramů vlákniny, což se taky hodí. Je totiž známo, že se potraviny s vysokým obsahem této látky tráví déle, což znamená delší pocit plnosti.

A co víc, dobroty s větším než malým množstvím vlákniny neobsahují tolik stravitelných sacharidů, takže zpomalují rychlost trávení a způsobují postupnější a nižší nárůst hladiny cukru v krvi. Proto je popcorn přátelský i k diabetikům. Jen na něj nedávejte máslo a sůl nebo cukr!

Porce železa

Udává se, že se popcorn může pochlubit větším množstvím železa než špenát. Není to o moc, ale je to tak! Podle ministerstva zemědělství Spojených států obsahuje 28 gramů popcornu 0,9 mg železa, zatímco 1 šálek syrového špenátu (30 gramů) 0,8 mg železa. Nyní, když víte vše o zdravotních výhodách popcornu, zařadíte ho na svůj jídelníček?