Jak vám může uškodit prošlý proteinový prášek

Výživa, 9. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Staráte se o své fyzické zdraví, kondici a postavu, a proto užíváte proteiny v prášku? V pořádku, ale měli byste vědět, co se stane, když obsah v plastové nádobě překročí dobu spotřeby.

Bílkoviny neboli proteiny jsou při sportu důležité, neboť napomáhají budování svalové hmoty a brání jejím ztrátám. Vynachválit si je nemohou ani ti, co hubnou. Zajišťují totiž pocit sytosti po delší dobu. Zvlášť pokud sáhnete po micelárním kaseinu. V porovnání se syrovátkovým proteinem je kasein tělem tráven velmi pomalu, neboť v žaludku zgelovatí a trvá až sedm hodin, než se po něm zapráší. Výhody proteinových prášků jsou tedy zřejmé. Stejně jako nevýhody.

Faktory, které rozhodují

Obvykle se prodávají v šíleně velkých nádobách, takže se nezřídka stane, že je překročena doba exspirace. A teď co s tím? Je vám líto vyhodit něco, co stálo nemalé peníze, ale zároveň se obáváte o své zdraví. Podívejme se tedy na celou věc objektivně.

Protein není totéž co maso nebo mléčné výrobky. Když je dobře uzavřen ve svém původním obale tak, že k němu nemůže vlhkost, ale ani prach nebo další nečistoty, nebude to tak horké. Jestliže však svůj protein skladujete na teplém a vlhkém místě, navíc jste jej naposledy nějak zapomněli uzavřít, radši ho rovnou vyhoďte. Neprospívá mu ani vlhké prostředí v koupelně, ani pobyt vedle propocených sportovních věcí, které několik dní povalujete ve skříňce. V prvním případě tedy se zdravotními potížemi, konkrétně třeba s průjmem, počítat nemusíte, v tom druhém raději ano. Je tu však i ta věc s účinky proteinu konzumovaného „po“.

Faktor jakékoli odlišnosti

Chuťově je na tom nejspíš stejně, sílu však ztrácí, za což může přirozená chemická reakce, kdy protein reaguje se zbytkem mléčného cukru z doby, kdy byla syrovátka z mléka extrahována. Výsledkem je, že se rozloží aminokyselina lysin. (V tuto chvíli protein ztratí svoji původní barvu.) Lysin je esenciální aminokyselina, kterou si lidské tělo neumí samo vyrobit. V prošlém proteinovém prášku ji tedy nehledejte, nicméně stále nic není ztraceno.

Lysin se dá doplnit prostřednictvím ryb, sójových bobů, pšeničných otrub, čočky, fazolí, arašídů, parmezánu, vepřového a hovězího masa. Ovšem rozum do hrsti. Prášek prošlý jen pár dní (zhruba tak sedm) bude nejspíš v pořádku. I tak jej však na špičku jazyka ochutnejte. Má-li jinou barvu než obvykle a v ústech vám jeho aroma ani konzistence vůbec není povědomá (jsou v něm třeba hrudky), je ten správný čas na nákup nového.