Jídla, která dokáží spustit bolest hlavy

Výživa, 11. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Už se vám někdy stalo, že jste si dali něco dobrého na zub, ale záhy po konzumaci vás přepadla bolest hlavy? Za vším stojí špatný výběr potravin! Které spouští migrény a co byste na svém stole rozhodně neměli mít?

Tak jistě, bolest hlavy vyvolává třeba dehydratace, stres, vysoký krevní tlak, splašené hormony, nedostatek spánku či přemíra kofeinu. Na seznam možných příčin se však řadí i tyramin, což je přirozeně se vyskytující složka v těle, která se zároveň nachází v určitých potravinách. Některé výzkumy naznačují, že právě tyramin může vyvolat migrénu. Sám o sobě škodlivý není, neboť pomáhá regulovat krevní tlak, nicméně při nadměrné konzumaci jistých dobrot, které ho obsahují, očekávejte potíže.

Sklenička, která se nemusí vyplatit

Jedná se o všechny vyzrálé sýry, nesprávně uložená masa, drůbež a ryby. (Konkrétně u sýrů se vždy přesvědčte, že je konzumujete před datem expirace, nebo ještě lépe ihned po otevření, kdy jsou nejčerstvější.) Dále pak sušené klobásy, salámy a v podstatě široké spektrum uzenin. Co se týče alkoholických nápojů, tak i v jejich případě pšenka nekvete. Tyramin „potkáte“ i u nepasterizovaného piva, vyhnout byste se měli i červenému vínu.

On ovšem „bydlí“ i ve fermentovaných sójových výrobcích, jako je sójová omáčka, sójová pasta, fermentované tofu, tamari, miso polévka, natto, tempeh a další. Rizikem je i kysané zelí a velmi zralé ovoce, třeba banán. Po těchto potravinách se skutečně může spustit silná bolest hlavy, někteří jedinci se však také setkávají s bušením srdce, zvracením a nevolnosti. Nadbytek tyraminu v těle může způsobit i hypertenzní krizi. Ta se vyznačuje drastickým zvýšením hladiny krevního tlaku.

Děkuji, nechci

Kdo právě tohle nechce riskovat, měl by dávat přednost čerstvé, zmrazené nebo konzervované zelenině, čerstvému masu, luštěninám a ořechům, ale také celozrnnému pečivu, vařeným obilovinám či kávě a čaji bez kofeinu. Ostatně, kofein je samostatný případ. Dejte si pozor i v případě čokolády. Kofein, jak je známo, se přirozeně vyskytuje v kakaových bobech, takže neexistuje žádná čokoláda, která by nepůsobila jako stimulant. Pravda je taková, že čokoládové tyčinky mají obvykle méně než 10 miligramů kofeinu, ale ty tmavší mívají kofeinu mnohem víc, třeba až 31 miligramů.

K obecným zásadám pak platí konzumace čerstvých produktů do dvou dnů od nákupu. Vyvarujte se nakládání nebo kvašení potravin. Trpíte-li na bolesti hlavy, vyhoďte přezrálé ovoce.  V neposlední řadě byste měli vědět, že tepelná úprava potravin obsah tyraminu nesníží.