Jak využít při hubnutí půst a pro koho se nehodí

Výživa, 7. 4. 2021

Foto: Shutterstock

V současné době dodržuje nějaký druh diety na hubnutí asi 40 % žen a 20 % mužů. Cestou ke snížení hmotnosti je i přerušovaný půst. Studie prokazují stejný úbytek hmotnosti u žen, které držely půst, jako u žen, které snížily energetický příjem o 25 %. U žen s půstem navíc došlo k většímu úbytku tělesného tuku a ke zlepšení citlivosti na inzulín.

Přerušovaný půst, při kterém se v rámci dne (nebo týdne) střídá období postění a období jedení, má několik variant – s různými stravovacími pravidly a zásadou vždy doplňovat tělu dostatečné množství tekutin v čele s přírodními minerálkami, bohatými na důležité minerální látky.

Co jíst a pít

Výběr pokrmů v jídelníčku by měl v době držení přerušovaného půstu směřovat ke zvýšenému množství zeleniny, ovoce, celozrnných potravin a kvalitních bílkovin, a naopak ke snížení konzumace sladkých a tučných pokrmů. Zbytečný přísun cukrů lze významně ovlivnit konzumací neslazených nápojů.

Vhodnou součástí každodenního pitného režimu jsou především přírodní minerálky, které doplňují tělu důležité minerální látky. Pro každodenní pití se hodí slabě a středně mineralizované vody s obsahem rozpuštěných pevných látek do 1000 mg/l – mohou se pít bez omezení, tj. bez ohledu na věk nebo zdravotní stav.

Výhody ano, ale ne pro všechny

Při alespoň třítýdenním dodržování zvoleného režimu stravování, příslušné úpravě jídelníčku a pravidelném doplňování vhodných tekutin může mít přerušovaný půst i další přínos – může zlepšit metabolizmus sacharidů (prevence cukrovky 2. typu), citlivost na inzulín, využití tělesných tuků, může aktivovat mozkové buňky (ochrana před rizikem Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci) nebo pozitivně ovlivnit stavy meditace (např. u jedinců, kteří cvičí jógu).

Přerušovaný půst ale není vhodný pro každého. Vhodnost, nebo nevhodnost, zařazení půstu do svého režimu by měl každý ideálně konzultovat s lékařem nebo nutričním terapeutem, zejména v případě pravidelného užívání léků,“ varuje Mgr. Růžičková, vedoucí nutriční terapeutka ve VFN v Praze.

Není to jen o jídle

Vztaholog a psychoterapeut Michal Nikodem k tomu dodává: „Každý půst by měl být doprovázen klidem, proto je vhodné umírnit všechny aktivity, celkově se zpomalit, dát prostor meditaci. Celá zrychlená mysl se tak uklidní a stane se jasnější, citlivější, pozornější. Díky tomu vznikají méně třecí plochy nebo konflikty s okolím a po pracovní stránce jsme efektivnější, rychlejší, bystřejší. Pokud bychom si dopřáli několikrát do roka půst s klidem a meditací, byla by naše psychika ve skvělé kondici a nepotřebovali bychom psychoterapeuty. Nebo jenom minimálně.“