Osvědčené tipy, jak jíst zdravěji a zbavit se zlozvyků

Výživa, 23. 1. 2021

Foto: Shutterstock

Také jste si na začátku roku předsevzali, že budete jíst zdravěji, častěji cvičit a více přemýšlet o svém životním stylu? Skvělé. Ovšem od představ k praxi vede většinou velmi složitá cesta. A je každý má dostatek energie, aby ve svých předsevzetích vytrval. I proto vám přinášíme několik účinných zásad, jejichž dodržování vám pomůže zbavit se vašich starých stravovacích zlozvyků.

„Zvyk je železná košile a něco změnit může být náročné. V průběhu ledna však obvykle mnoho z nás přemýšlí nad tím, jak skoncovat s některými zlozvyky. To nejlepší, co mohu svým klientům v tomto ohledu doporučit, je ujasnit si priority a začít tím, co je nejsnazší,“ říká expertka na výživu Susan Bowerman.

Ať už se snažíte zbavit se celé řady zlozvyků nebo jen jednoho, následující zásady vám pomohou k dosažení vytyčených cílů. Podívejte se na sedm tipů, které jsme pro vás vybrali.

Hlavně konkrétně

Buďte konkrétní. Předsevzetí jako „Chci se dostat do formy.“, „Chci lepší postavu.“ nebo „Budu jíst zdravěji.“ jsou příliš neurčitá. Místo toho si dejte jasné cíle jako například „Každý den půjdu alespoň na třicetiminutovou procházku.“ nebo „Dvakrát týdně si zabalím vlastní oběd“.

Malá změna taky změna

První úspěchy vám dodají sebevědomí a odhodlání nezbytné k dosažení dalších cílů. Malá zlepšení, kterých budete postupně dosahovat, se začnou sčítat a postupem času mohou mít značný přínos pro vaše zdraví.

Nemyslete příliš dopředu

Zkoušejte si nejdříve stanovovat své cíle třeba jen na nejbližší víkend nebo na příští den – klidně jen na příští jídlo, pokud vám to tak vyhovuje.

Všechno dejte na papír

Snažíte se více hýbat? Zaznamenávejte si uběhnutý čas nebo vzdálenost. Chcete-li omezit sladké, nastavte si týdenní limit sladkostí a kontrolujte svou konzumaci pomocí zápisníčku. Můžete tak sledovat i dosažené úspěchy a být na sebe náležitě hrdí.

Počítejte s nástrahami

Pokud víte, že vaše sebekontrola je nejvíce ohrožena na večírcích, připravte si před každým z nich svačinu a předem si stanovte, kolik čeho vypijete. Pokud vám dělá problém vstávání, umístěte si budík na opačnou stranu místnosti, nejlépe hned vedle přichystaného cvičebního oblečení.

Odveďte pozornost

Pokud pocítíte naléhavou potřebu mlsání, řekněte si, že zkusíte vydržet ještě 15 minut. Existuje velká šance, že se mezitím začnete věnovat něčemu jinému a na dobroty zapomenete.

Rozpoznejte své slabiny

Pokud vás pokouší jídelní automat v práci, vyhýbejte se mu nebo u sebe nenoste drobné. Abyste zabránili nočním návštěvám lednice, místo k ní raději příště zamiřte do koupelny a vyčistěte si zuby.


Zobrazit diskuzi ke článku