Dietní chyby, kterých se dopouštíte ještě před obědem

Výživa, 3. 1. 2021

Foto: Shutterstock

Chybami se člověk učí – i těmi stravovacími. Budujete zdravé návyky, hubnete, usilujete o snížení energetického příjmu? Pak se vyhněte několika přešlapům, které vaši snahu sabotují ještě před obědem.

Ne každý má od přírody pevnou vůli. Jsou tací, kteří ji musí budovat a posilovat. Pochopitelně, že tento proces není zadarmo. Je plný nástrah a překážek, které se dennodenně staví do cesty plánovaným cílům. Některým však vy sami nahráváte. A těchto pět patří mezi ty nejčastější.

Nevyvážená snídaně

První jídlo dne, které rozhodně nepřeskakujte, by mělo být složené z bílkovin, sacharidů a menšího podílu zdravých tuků. Tahle kombinace zajišťuje delší pocit sytosti a předchází tak hladu. Pokud ráno snídáte lívance s marmeládou, vafle, přislazované cereálie nebo palačinky se sirupem, za hodinu nebo dvě se začnete poohlížet po dalším občerstvení. Radši upřednostněte oříšky, ovesné vločky, vařená vejce, nízkotučný sýr, řecký jogurt a proteinové koktejly.

Tekuté kalorie

Káva s nízkotučným mlékem není to samé co ochucené caffè latte plné zbytečných kalorií a cukru. Ve skutečnosti jeden takový kávový nápoj může mít stejnou energetickou hodnotu jako hamburger z rychlého občerstvení. A některá komerční smoothies jsou ještě horší.

Nesoustředěnost

Při jídle zahoďte telefon a tablet a jídlo do úst vkládejte vědomě – a taky si ho 20 minut vychutnávejte. Přesně takhle dlouho tělu trvá, než zaregistruje, že se něco děje. Když se rozptylujete telefonáty, projížděním sociálních sítí a odbavováním e-mailů, sníte toho mnohem víc.

Nedostatek pitné vody

Pitný režim je důležitou součástí zdravé výživy a je moudré s ním začít hned ráno. Přispívá k lepší pokožce, duševní výkonnosti, regulaci tělesné teploty, tělo zavodňuje po předešlé noci a předchází přejídání. Ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň.

Nahrávání pokušení

Chodíte okolo cukrárny, sledujete frontu u fast foodu a většinou pokušení neodoláte. Přitom by stačilo změnit trasu a riziková místa obejít obloukem. Tedy aspoň z větší míry. Nikdo není dokonalý, nemusíte se naplno zříkat svých malých hříchů, jen je třeba dopřávat si je v rozumné míře. Ta je odborníky na stravu stanovena na 80:20 (zdravá varianta versus nezdravé pohoštění). Občasná selhání jsou tak nejen povolená, ale i doporučovaná. Odpírání ničemu nepomáhá, spíš naopak probouzí temné myšlenky.