Cukr v ovoci a zelenině. Opravdu je lepší než ten bílý?

Výživa, 18. 9. 2021

Foto: Shutterstock

„Jezte více ovoce a zeleniny!“ Tohle většina z nás slýchává každý den v rádiu, v televizi, nebo o tom čte na internetu. Objevují se však i názory, že zelenina a ovoce nejsou pro organismus až tak prospěšné! Proč?

Přidat na Seznam.cz

Už vám nic neunikne!
Přidejte si web na hlavní stránku Seznam.cz.

Ovoce i zelenina obsahují velké množství vitaminu a vlákniny. Obsahují ale také velké množství ovocného cukru. Ovocný cukr neboli fruktóza má však neblahé účinky na lidský organismus! Jak to tedy doopravdy je?

Co je to fruktóza?

Většinou je označována jako ovocný cukr, protože ji můžeme nalézt ve většině druhů ovoce. Rovněž se objevuje i v některé zelenině – a velké množství jí je také v medu. Jelikož se nachází právě v těchto dvou vyjmenovaných skupinách, obecně je brána jako přírodní cukr, který není pro člověka nějak škodlivý. Nenechte se ale napálit!

Fruktóza je ale velmi často využívána jako náhražka cukru a přidává se do nealkoholických nápojů, dresinků, pečiva, brambůrek a jiných pochutin. A právě v této podobě může uškodit.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Jestliže budete jíst potraviny s obsahem fruktózy – často a dlouhodobě, pravděpodobně se nevyhněte nejrůznějším zdravotním problémům. Ty nejčastější se přitom týkají jater, která v tomto případě patří do ohrožené skupiny. Vysoký příjem fruktózy je může značně poškodit, nebo se minimálně postará o náchylnost k obezitě. Současně se značně zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí a cukrovky.

Je fruktóza v ovoci a zelenině jiná?

Můžete si oddechnout. V zelenině a ovoci je tomu jinak. Proč? Hlavním důvodem je, že ovoce a zelenina obsahuje velké množství vlákniny, vitaminů, minerálů a enzymů, které tak pomáhají zmírnit negativní účinky fruktózy na metabolismus.

Navíc konzumace celých plodů vyžaduje dost času a námahy. Než se totiž sní a rozžvýká například jablko, chvíli to trvá. Tělo tak má čas na klidnější trávení a snadněji se mu pracuje s množstvím fruktózy, které je mu postupně dodáváno.

Závěr je tedy takový, že cukry v zelenině a ovoci tělu nijak zvlášť neuškodí. Každopádně ale platí, že všeho moc škodí. Je samozřejmé, že pokud denně sníte kilo jahod či jablek, může to vést k negativním důsledkům. Jinak se ale ovoce a zeleniny rozhodně vzdávat nemusíte! Stále jsou velkou přírodní zásobárnou vlákniny a vitaminů, bez kterých se tělo neobejde.

Zdroje: HealthLine.com; FruitsAndVeggies.com; TheConversation.com


Zobrazit diskuzi ke článku