Co se stane, když nahradíte cukr rýžovým sirupem

Výživa, 7. 7. 2020

Foto: Shutterstock

Hledáte zdravější alternativu cukru? Rýžový sirup líbivého vzhledu i chuti jí být může, ale taky nemusí. Proč o něm někteří výživoví poradci hovoří jako o omylu? A co je na tom pravdy?

O tom, že cukr škodí zdraví, se mluví už dlouho. Rafinované bílo zlo, ale vlastně i jakýkoliv nadbytek sacharidů, přispívá ke vzniku nadváhy a obezity, cukrovky, srdečně cévních onemocnění, kloubních potíží a dokonce i Alzheimerovy choroby. I proto se odborníci z potravinářství snažili přijít se „zdravější“ variantou, která by cukr nahradila. No a povedlo se?

V obchodech se můžete setkat s oblíbeným agávovým či rýžovým sirupem. Tyhle produkty lákají na označení „bio“, na obale přitom stojí, že patří k přírodním a zdravým potravinám. Není však všechno zlato, co se třpytí.

Když je něco špatně

Je ironií, že umělá sladidla jsou spojena s několika metabolickými poruchami. A ano, týká se to i zmíněného dochucovadla z hnědé rýže. Hnědý rýžový sirup má lehkou a sladkou chuť. Vypadá jako med. Přibližně 1 a ¼ šálku tohoto sirupu se rovná 1 šálku běžného cukru. Proto se sirup z hnědé rýže používá jako náhrada cukru při pečení. Sirup přitom vzniká tak, že se několik vařených zrn ječmene přidává do vařené hnědé rýže. (Zrna ječmene dodávají potřebné enzymy pro trávení uhlohydrátů, bílkovin a lipidů.)

Je zřejmé, že hnědý rýžový sirup je oproti „klasickému“ cukru bohatší na minerály. Energie (z hlediska kalorií) je srovnatelná se sacharózou. Díky vysoké nutriční hodnotě je „rýžák“, tedy aspoň oproti jiným sladidlům, lepší volbou. Několik studií však poukázalo na to, že obsahuje těžké kovy, konkrétně arsen, jenž byl objeven i v rýžových potravinách určených pro batolata. (Obsah arsenu byl stejně vysoký jako v případě pitné vody.)

Pomoc, honí mě mlsná!

Zdravotničtí pracovníci tvrdí, že stálá expozice arsenu může vést ke zdravotním komplikacím. Varují před rakovinou kůže, močového měchýře a plic. Zároveň apelují, že hrozí i zhoršená funkce mozku, diabetes nebo ischemická choroba srdeční. Navíc platí, že konkrétně u dětí jsou zdravotní dopady ještě horší. Tak jak je to? Kupovat, nebo nekupovat rýžový sirup?

Jeho předností bývá nulový obsah fruktózy. V 10 g rýžového sirupu je obsaženo přibližně 32 kcal (= 134 kJ). To z něj však ještě nedělá zdravou potravinu. Odborníci doporučují hlídat si jeho příjem. Jako u ostatních sirupů platí, že všeho s mírou. Za nejzdravější sladkost se totiž pořád považuje sladké ovoce ve své přírodní, nezpracované podobě.