Zjistěte, zda vám nehrozí serotoninový syndrom

Trendy, 8. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Když máte špatnou náladu, obvykle vám chybí serotonin. Každý ho tedy chce mít co nejvíc! Jenže ono je to vlastně špatně. Co se stane, když vás postihne serotoninový syndrom a jak se mu dá zabránit?

Serotonin je neurotransmiter – látka, přenášející v mozku signál. Vzniká z aminokyseliny zvané tryptofan a bývá někdy označován jako „hormon štěstí“. Mohlo by se tedy zdát, že jeho vyšší „dávky“ působí jako spouštěč dobré nálady a pohody. Tak ono tomu tak je, nicméně když se v organismus serotonin nahromadí až příliš, tělo si to líbit nenechá.

Jak se pozná nadbytek?

Serotoninový syndrom se může objevit, když zvýšíte dávku určitých léků, nebo do svého režimu přidáte nový lék. (Na vině jsou ovšem i některé nelegální drogy a doplňky stravy.) Je-li uvedeného neurotransmiteru nadbytek, hlásí se o slovo typické příznaky a symptomy, mezi které patří neklid, rozšířené zornice, silné pocení, vysoký krevní tlak, rychlá srdeční frekvence, husí kůže, třes a průjem.

V horších případech se postižení setkávají se svalovou ztuhlostí, vysokou horečkou a záchvaty. Udává se přitom, že těžký serotoninový syndrom v případě neléčení může způsobit i smrt. Kdy si dávat extra pozor?

Čekat, nebo volat o pomoc?

Symptomy serotoninového syndromu se nejčastěji dostavují během několika hodin po užití nového léku nebo zvýšení dávky medikamentu, který již užíváte. (Problémy způsobují antidepresiva, léky proti migréně, pilulky proti bolesti různého původu, léky proti závislosti na tabáku, volně prodejné léky proti nachlazení a kašli, léky na nevolnost, některá antibiotika a dokonce i bylinné doplňky stravy s obsahem třezalky tečkované, ženšenu a muškátového oříšku.)

Od splínů k pozitivnímu myšlení

Neodezní-li mírné potíže do 24 hodin, volejte lékaře. Získáte-li pocit, že trpíte těžkým serotoninovým syndromem (trápí vás třeba záchvaty), pomoc vyhledejte okamžitě. Zrovna tohle vám nehrozí? Spíš se vám serotoninu naopak moc nedostává? Pak obraťte svoji pozornost k několika přírodním způsobům, jež jeho produkci zvyšují.

Dostatečně spěte a odpočívejte, pravidelně se hýbejte (stačí i lehké cvičení), zvyšte příjem čerstvého ovoce a zeleniny, pokuste se do každého jídla začlenit proteiny a tuky, abyste utlumili výkyvy hladin cukru v krvi. (To napomáhá k vyvážené produkci hormonů.) Užívejte B-komplex a vyhřívejte se na sluníčku.