Zjistěte, zda je vaše pokožka suchá, nebo dehydratovaná

Trendy, 5. 12. 2020

Foto: Shutterstock

I přesto, že jsou projevy suché a dehydratované pleti na první pohled stejné, je mezi nimi rozdíl a každá potřebuje něco jiného.

Základním rozdílem mezi suchou a dehydratovanou pokožkou tedy je, že suchá pokožka postrádá maz, zatímco dehydratované chybí voda. Naše pleť potřebuje ke svému optimálnímu zdraví dvě hlavní složky – maz (olej) a vodu. Jakmile jedné z látek není v pleti dost, dochází k nerovnováze, která se může projevovat mnoha způsoby.

Když máte suchou pleť

Suchost pokožky je dlouhodobý stav. Dispozice k tomuto typu pleti je dána geneticky, kdy mazové žlázy neprodukují dostatečné množství kožního mazu, který vytváří na pleti bariéru, ochrannou vrstvu a brání tak ztrátě vody (hydratace), vyživuje naši pleť, chrání ji před vnějším prostředím a udržuje ji vláčnou.

Znaky:

  • Pocit pnutí, zejména po sprchování a čištění pleti
  • Šupinky, olupování kůže
  • Svědění a vyrážky
  • Pokožka je hrubá na dotek
  • Snadno se podráždí

Co vaše pleť potřebuje

Suchá pleť potřebuje obnovit ochranný hydrolipidový film, aby se zabránilo ztrátě vody a nedocházelo k poškození pleti.

Proto jsou pro suchou pleť vhodné zejména produkty obsahující hutnější a výživnější oleje s vysokým obsahem kyseliny olejové a kyseliny gama-linolenové, jako je ovový olej, brutnákový olej, avokádový olej, pupalkový olej nebo bambucké máslo, které vytvoří ochrannou bariéru po delší dobu a stimulují produkci kožního mazu.

Jak poznat dehydratovanou pokožku

Dehydratace pokožky je obvykle krátkodobý stav, který může nastat u všech typů pleti. Tedy i u mastného typu pleti. Ovlivňuje ji zejména vnitřní hydratace našeho organismu, tedy to kolik přijímám tekutin.

Znaky:

  • Mdlý, unavený vzhled
  • Zašedlý tón pleti
  • Tmavé kruhy pod očima
  • Dočasný stav a pocit, který přichází a odchází

Co pro pleť můžete udělat

Obzvlášť teď, v zimních měsících, máme tendenci pít méně vody a naše pleť trpí i přechody z tepla do zimy je důležité si hlídat množství vody, kterou za den vypijeme.

Kromě samotného pití vody může pomoct také omezit alkohol a kofein, jíst víc čerstvého ovoce a zeleniny (zejména druhů s přirozeně vysokým obsahem vody, jako je vodní meloun, okurka, rajče, jablko, řapíkatý celer nebo listová zelenina), podpořit kvalitu spánku a zapracovat na snížení stresu.

Hydrataci pleti můžeme podpořit vhodnými produkty i zvenku. Dehydratované pleti prospívají produkty s obsahem kyseliny hyaluronové, aloe vera, okurky nebo řas.