Které mléko zpomaluje stárnutí

Trendy, 29. 8. 2020

Foto: Shutterstock

Nedokážete si představit denní rutinu bez mléka? Pokračujte v jeho pravidelné konzumaci. Pokud si toužíte prodloužit život o 4 a půl roku, dejte přednost tomu se sníženým obsahem tuku!

Mléko patří k základním potravinám, bez kterých se neobejde nejedna domácnost. Podle obsahu tuku se rozděluje na odstředěné – tuk max. 0,5 %, nízkotučné (obsah tuku max. 1,5 %), polotučné – s tučností 2 %, plnotučné (tuk 3,5 %) a selské – s minimálním obsahem tuku 3,5 % – 4 %. Jedno z nich má moc zpomalit stárnutí!

Univerzita Brighama Younga, jež sledovala zdravotní záznamy 5 834 dospělých, poukazuje na to, že konzumace nízkotučného či rovnou odstředěného mléka je významně spojena s prodlužováním života. Profesor Larry Tucker konkrétně udává, že ti, kdo pravidelně pijí mléko s nízkým obsahem tuku, oddalují biologické stárnutí.

Světlá i temná strana

„Závěry jsou překvapivé. V podstatě platí, že pokud budete pít vysokotučné mléko, měli byste si být vědomi zdravotních důsledků,“ uvedl zmíněný odborník, jenž zkoumal vztah mezi délkou telomerů, frekvencí příjmu mléka (denní pijáci versus ti občasní) a mléčným tukem. (Telomery jsou koncové části chromozomů, které působí jako biologické hodiny.)

Z jeho bádání vzešlo, že jedinci, jež si libují v mléku s vysokým obsahem tuku, mají telomery kratší. Naproti tomu nízkotučné mléko zpomaluje biologické stárnutí o 4 a půl roku, což je uvedené v odborném časopise Oxidative Medicine and Cellular Longevity. To však nic nemění na tom, že mléko je pravděpodobně nejkontroverznější potravinou.

Proč někteří dávají přednost mlékům rostlinným?

Předmětem debat je hlavně přítomnost laktózy, která je pro některé jedince zdrojem alergií, častěji však jen intolerance. V každém případě se udává, že se vinou konzumace kravského mléka u dětí vyvíjí astma, kožní vyrážky, ekzémy a infekce dýchacích cest. V mléce krav se také často objevují zbytky pesticidů, herbicidů a dalších chemikálií, které v mlékárnách nemohou odstranit. Na druhou stranu mléko plnotučné patří ke zdrojům nejen vápníku, ale i vitaminu D.

Z vědeckých studií také vyplývá, že mléko a mléčné výrobky obecně mohou přispívat k poklesu krevního tlaku, za kterým stojí již uvedené déčko ve spolupráci s draslíkem, vápníkem, fosforem a bioaktivními peptidy. Pravidelná konzumace mléka je tak spojena s 19 % snížením výskytu srdečních chorob. I v jeho případě tak platí, že každá mince má dvě strany.