Jak se bránit podzimnímu padání vlasů

Trendy, 16. 10. 2020

Foto: Shutterstock

Pozorujete s hrůzou v očích každé ráno kartáč plný vlasů a propadáte panice, protože to vypadá, že vám za chvíli na hlavě nezbude ani pramínek? Nezoufejte! Podzimní vypadávání vlasů si neseme z pradávných časů a nejspíš se ho jen tak nezbavíme. Naštěstí je ale možné ho zmírnit!

Podzim je sám o sobě pro naše vlasy rizikový. Sychravé počasí, ostrý vítr a častý déšť prakticky znemožňují jakýkoli styling. Úbytek slunce, přechody ze zimy do přetopených místností a nedostatek vitaminů a základních prvků způsobují zhoršenou kvalitu kadeři. Kromě toho řada žen v říjnu a listopadu zaznamenává při mytí a česání zvýšené vypadávání vlasů, které se může odrazit i na celkové hustotě vlasů, je-li intenzivní a trvá dlouho. Co se dá proti tomu dělat?

Přirozený stav

Dobrá zpráva je, že sezonní vypadávání vlasů je zcela přirozený proces. Vyskytuje se rovnoměrně na celé hlavě a zpravidla netrvá déle než šest až osm týdnů. Denně průměrně ztrácíme mezi 50 až 100 vlasy, přičemž každý vlas má životnost od dvou do šesti let.

Obvykle se v růstové fázi nachází kolem 90 % celého vlasového porostu, zatímco zbytek zůstává ve fázi klidové. Trvá většinou něco mezi dvěma a šesti týdny. Po jejím skončení vlas vypadne, ale zároveň vlasový váček začne produkovat nové vlasové vlákno.

Vědci došli k poznání, že v klidové fázi se nejvíce vlasů nachází zhruba v červenci, proto tedy v období září až listopad dochází ke zvýšenému hromadnému výpadku. Zabránit tedy výpadkové fázi úplně nelze, přesto můžeme vhodnou péčí a životním stylem docílit toho, aby vlasy vypadávaly méně.

Vhodné podmínky

V období zvýšeného vypadávání vlasů je vhodné pokožku hlavy šetrně čistit a posílit růst nových vlasů. Je důležité, aby vlasy měly pro růst vhodné podmínky – pokožka hlavy musí být čistá, prokrvená, hydratovaná a dobře vstřebávat živiny.

Během sezónního vypadávání je třeba dopřát vlasům zvláštní péči. Ty, které se chystají vypadnout, jsou v podstatě mrtvé a není možné je zachránit. Rozumnější je zaměřit se na výživu zevnitř, která pomáhá stimulovat růst a obnovu vlasové pokrývky. Neméně důležitá je také péče zvenčí. Doporučuji používat jen speciální šetrné přípravky, které vlasy chrání a hydratují,“ radí vlasová expertka Renáta Gacká. „Pomůže také, když nebudete vlasy zbytečně rovnat nebo poškozovat barvením a nešetrným zacházením,“ doplňuje.

Základní vitaminy

Při nadměrném vypadávání vlasů je vhodné zvýšit příjem přirozených vitaminů ze stravy, vápníku a bílkovin. Strava by proto měla být bohatá na ryby, mléko, mléčné produkty a maso. Vitamín A, vitamin E a vitamin D3 jsou obzvláště důležité, stejně jako selen, lutein, koenzym Q10, zinek, měď a železo.

Vynechat byste naopak měli nasycené tuky a naopak konzumovat jídla bohatá na tuky nenasycené.  Pro jistotu zajděte i k lékaři, který provede krevní rozbor. Na základě výsledků zjistíte, jestli se nejedná o nedostatek některého ze základních prvků.

Příjemná masáž

Prokrvení pokožky hlavy stimuluje činnost vlasových folikul, které tak lépe pracují a produkují silnější, odolnější vlasy. Taková mikromasáž je navíc velmi příjemná. Poslouží jako výborná relaxace a uvolnění od nakumulovaného napětí.

A jak takovou masáž provádět? Není to nic složitého, jde o pomalé krouživé pohyby bříšky prstů. K masírování můžete využít i vhodný kartáč s podmínkou, že nemá ostré hroty. Vhodné je tupé zakončení např. drobnou kuličkou.