Bolestivou menstruaci často zhoršujeme svým životním stylem

Babské rady, 30. 5. 2020

Foto: Shutterstock

Také se každý měsíc s obavami díváte do kalendáře a odpočítáváte dny, kdy budete zase kvůli svým dnům bojovat s křečemi v podbřišku? Bolestivá menstruace trápí spoustu žen, nicméně u řady z nás by se situace dala zlepšit nejen vhodnou stravou.

Známá podzimní deprese se projevuje u mužů i žen. Chladné a sychravé podzimní počasí spolu s úbytkem světla však mívá neblahý dopad především na ženské zdraví. Zkracující se dny a podzimní nenálada se na ženách nejvíce podepisuje v době menstruace. Ta se může jevit jako delší a bolestivější, dokonce může být v důsledku psychické nepohody také méně pravidelná. Při bolestech je nápomocný červený jetel, při vyčerpání zase ořechy. Důležitý je zvýšený příjem vitaminu B a dostatek hořčíku.

Které vitaminy pomáhají

Za nedostatek energie může úbytek denního světla. Menší přísun slunečního svitu způsobuje, že nám ubývají zásoby vitamínu D, bez něhož býváme unavení, bez síly a též bez nálady. Na podzim bychom proto měli využít každý slunečný den k procházkám, půlhodina denně postačí. Nedostatek déčka lze částečně kompenzovat i stravou, pomůže konzumace ryb, vajíček a mléčných výrobků.

Kromě vitaminu D jsou zejména pro menstruující ženy důležité vitaminy skupiny B, které pomáhají ulevit od nepříjemných projevů premenstruačního syndromu, především od únavy či vyčerpání. Vitamin B6 pomáhá regulovat hormonální aktivitu během menstruace a spolu s vitaminy B2 a B12 přispívá k psychické pohodě.

Kvalitním zdrojem béček jsou ořechy, ideální jsou kešu nebo pekanové oříšky. Ořechy kromě řady vitamínů z řady B obsahují i hořčík, který napomáhá našemu tělu v obraně proti stresu. Dostatek hořčíku navíc výrazně snižuje nervozitu a podrážděnost.

Nebojte se bylinek

Psychická nerovnováha může mít za následek nepravidelnou nebo velmi bolestivou menstruaci. V tomto případě je potřeba optimalizovat hladinu hormonů, s čímž může pomoci červený jetel. Ten díky vysokému obsahu fytoestrogenů napomáhá k úpravě nepravidelnosti cyklu a pomáhá ke zlepšení psychické pohody.

Květy červeného jetele jsou bohaté na flavonoidy, fenoly, silice, vitaminy C a E a především fytoestrogeny, pro něž je tato rostlina nejvíce ceněná. Ty díky své podobnosti s ženskými hormony estrogeny pomáhají harmonizovat hormonální soustavu u žen, příznivě působí při křečích a napomáhají srovnávat měsíční krvácení. Mohou také pomoci stabilizovat výkyvy nálad a zlepšit pleť. Červený jetel může mít pozitivní vliv rovněž na bolestivá a přecitlivělá prsa, což někdy menstruaci doprovází.

Po čem raději nesahat

Jako hůře zvládnutelný se ženám v tomto období může zdát i premenstruační syndrom. Podzimní chmury svádí sáhnout po čokoládě či tučném a nezdravém jídle. Pravdou však je, že jídla z cukru a bílé mouky paradoxně příznaky ještě zhoršují. Navíc mají negativní vliv na kvalitu pleti, což může ženě zkazit náladu ještě více.

V případě záchvatů chuti na sladké je lepší dopřát si čerstvé ovoce. Zejména bobulovité druhy ovoce, jako borůvky, ostružiny nebo maliny, jsou bohaté na antioxidanty, které přispívají ke zmírnění křečí v podbřišku. Vhodné je i sušené ovoce, například sušené brusinky, meruňky, datle a fíky, jež je bohaté na minerální látky.

Omezte naopak kávové a kolové nápoje, ty mohou bolest znásobit. Před menstruací je raději nahraďte bylinkovými čaji. Třeba meduňkovým nebo třezalkovým, ty zmírňují křeče, působí proti depresím a mají zklidňující účinek.